Mopin palsta - Keskustelua vanhoillislestadiolaisuudesta Foorumin päävalikko Mopin palsta - Keskustelua vanhoillislestadiolaisuudesta
Tervetuloa keskustelemaan vanhoillislestadiolaisuudesta, uskosta ja elämästä. Kaikki asiallisesti keskustelevat ovat tervetulleita.

OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy   
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään
 Viimeisimmät aiheet kotisivuilleViimeisimmät aiheet kotisivuille   

YLE 1.8.

Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Mopin palsta - Keskustelua vanhoillislestadiolaisuudesta Foorumin päävalikko -> Artikkelit - muu lehdistö
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
teepee

LähetäLähetetty: Tor Elo 04, 2011 13:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No, meillä on ehkä erilainen käsitys siitä, millaista on hyvä keskustelu. Ei minua kiinnosta osoittaa reikiä tai heikkouksia toisten kokemuksissa tai näkemyksissä. Minä olen mukana tässä keskustelussa oppiakseni muiden näkemyksistä ja rikastaakseni omaa näkemystäni toisten ihmisten kokemuksien ja pohdintojen kautta.

Minun saamassani kasvatuksessa pidettiin parempana, että ennen kuin sanottiin toiselle - "Olet väärässä", kuunnellaan ja keskustellaan hetki. Tätä minulle opetettiin dialogin tarkoittavan.

Vanhoillislestadiolaisuus on hyvin monitahoinen ja moni-ilmeinen liike. Luulen, että minkä tahansa yksioikeisen selitysmallin antaminen sille ja siinä tapahtuville ilmiöille on aina karkea yksinkertaistus.

Liike on myös hajanaisesti johdettu. Ei tämä ole mikään keskusjohtoinen hyvin organisoitu joukko, josta voisi löytää virallisen totuuden ja linjan erilaisiin kysymyksiin. Tämän kuvan voi saada median kautta, ehkä myös liikkeen oman median kautta. Tai siis sekä liikkeen ulko- että sisäpuolella on henkilöitä, jotka haluavat sellaisen kuvan antaa ja ehkä jopa uskovat siihen. Mutta tämä ei ainakaan tänä päivänä pidä enää paikkaansa.

Tähän sopii mukailla erään konsulttifirman slogania: Complicated things cannot be made simple. But they can be made understandable.

Mutta minusta tuntuu, että te haluatte riidellä ja kinastella. Minua sellainen ei kiinnosta, joten ehkä pistän puolipisteen omalta osaltani tälle dialogiyritykselle.
Marsupilami

LähetäLähetetty: Tor Elo 04, 2011 16:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

teepee kirjoitti:
No, meillä on ehkä erilainen käsitys siitä, millaista on hyvä keskustelu. Ei minua kiinnosta osoittaa reikiä tai heikkouksia toisten kokemuksissa tai näkemyksissä.
...
Liike on myös hajanaisesti johdettu. Ei tämä ole mikään keskusjohtoinen hyvin organisoitu joukko, josta voisi löytää virallisen totuuden ja linjan erilaisiin kysymyksiin.
...
Mutta minusta tuntuu, että te haluatte riidellä ja kinastella. Minua sellainen ei kiinnosta, joten ehkä pistän puolipisteen omalta osaltani tälle dialogiyritykselle.
Kaikella kunnioituksella, mutta minusta sinun kommenttisi vaikuttavat lähinnä keskustelun torpedoimiselta ja disinformaatiolta. SRK kun on uskonnollisella kentällä harvinaisen vahvasti keskusjohtoinen organisaatio, josta on tarpeen mukaan erotettu jopa jäsenyhdistyksiä, kun nämä eivät ole olleet riittävän kuuliaisia keskusjohdolle.

Kun sinulta loppuu faktat ja mielipidettäsi ei riittävästi arvosteta yli toisten esittämien faktojen, niin alat moittimaan toisten tapaa keskustella. Pidän tätä hyvin ikävänä, joskin tyypillisenä vl-vallankäyttön muotona Sad

Kuten ennenkin, niin herneitä saa kaupasta, mutta odotin liberaali-vl:ltä vähän tasokkaampaa otetta keskusteluihin, kuin tuo tyypillinen ja jopa loppuunkulunut viestintuojan moittiminen.
Hannes
Vieras

LähetäLähetetty: Per Elo 05, 2011 8:10    Viestin aihe: "teepee":lle Vastaa lainaamalla viestiä

"teepee":lle

Katselet asioita hämmästyttävien ruusuisten lasien läpi. Ehkä olet niitä onnekkaita, jotka ovat saaneet olla ilman ensimmäistäkään kokemusta "hoitokokouksista" ja voinut elää ilman ensimmäistäkään kosketusta läheistesi tai ystäviesi joutumisesta "puhuteltaviksi" ja "hoitokokous"myllytykseen.

Et vastannut edellä kirjoittamaani. Etkö osaa edes kuvitella, miten helvetillisen kokemuksen olen saanut? Onko minua vastaan siis toimittu mielestäsi oikein? Kuuluuko vl-liikkeessä oikein uskovia kohdella, kuten minua on kohdeltu?
Takaisin alkuun
Aleksanteri

LähetäLähetetty: Per Elo 05, 2011 11:44    Viestin aihe: Re: "teepee":lle Vastaa lainaamalla viestiä

Hannes kirjoitti:
"teepee":lle

Katselet asioita hämmästyttävien ruusuisten lasien läpi. Ehkä olet niitä onnekkaita, jotka ovat saaneet olla ilman ensimmäistäkään kokemusta "hoitokokouksista" ja voinut elää ilman ensimmäistäkään kosketusta läheistesi tai ystäviesi joutumisesta "puhuteltaviksi" ja "hoitokokous"myllytykseen.

Tavallaan ymmärrän sekä teepeetä että Hannesta. Olen henkilökohtaisesti elänyt melko ruusuisen ja mukavan lestadiolaisnuoruuden, reissattiin ympäri Suomea ja vähän muutakin maailmaa, kavereita oli paljon joka paikassa, pidettiin hauskaa ja hölmöiltiin:)

Ehkä lukioikäisenä aloin enemmän ja enemmän pitämään oman pääni asioissa ja sanomaan mielipiteeni suoraan. Oikeastaan aloin enemmän vaatimaan faktaa asioiden perusteluksi. Tästä seurasi luonnollisesti puhutteluja. Tein asioita jotka itse näin oikeaksi. Tietenkin ihmiset yrittivät tuputtaa omaa näkemystään oikeasta ja väärästä ja puhutella.

Mihinkään Ry:n masinoimaan, tuntemattomien ihmisten isännöimään hoitokokoukseen en varmaan olisi mennyt paikalle. Johonkin kokoukseen muistaakseni pyydettiin eräs tietty porukka, mutta itse en päässyt paikalle koska olin ulkomailla. Tuntemiani ihmisiä olen aina ollut valmis kuuntelemaan, tietenkin. En osaa nähdä näitä puhutteluja minään hyökkäyksenä minua vastaan, koska uskon, että läheiseni ovat olleet aidosti huolestuneita sieluntilastani. En siis voi syyttää heitä mistään. Uskon, vaikka sitten naiivisti, heidän ajatelleen minun parastani. Eikä puhutteleminen ole minulle koskaan ollut mikään iso ongelma. Olen vain aina pyytänyt esittämään faktapohjaisia perusteluja, mielellään viittauksia tieteellisiin julkaisuihin. Jos näitä ei ole löytynyt, olen sanonut että palatkaa asiaan kun pystytte perustelemaan väitteenne paremmin ja se siitä.

Varmaan voi arvata, että minua ei monikaan pidä uskovaisena, mutta onko sekään lopulta minulta pois? En minä halua pakottaa ketään pitämään minua uskovaisena. Kaikki maailman ihmiset eivät kuitenkaan pidä minua uskovaisena, eikä hyvien ystävien kanssa toisen uskonto ole ongelma. Sellaiset ystävät, jotka luokittelevat ihmisiä uskonnon perusteella ovat huonoja ystäviä. Tällä pallolla lienee satoja tuhansia eri uskonsuuntia, joten aika ahdasmielinen saa olla, jos toisen ihmisen usko jollain tavalla rajoittaa ystävyyttä.

Seurustelemaan alkaessani tein ehdottoman selväksi omat näkemykseni esimerkiksi ehkäisystä tai muista isoista asioista. Näin ollen ongelmia ei ole vaimon kanssa myöhemminkään tullut siitäkään, että minusta on väärin lisääntyä holtittomasti. Eikä muistakaan asioista, olen sanonut, että minusta netti-tv ei ole sen parempi kuin oikea tv:kään jne. Minusta moni ihminen tekee sen virheen, että paukauttaa naimisiin 18-vuotiaana ajattelematta asioita. Ei näin minusta pidä toimia. Ensin pitää pohtia asiat halki ja varmistua onko kumppani samaa mieltä. Jos yhteisymmärrys löytyy niin sitten vain kirkkoon tai maistraattiin. Minusta on vähän omaa syytäkin jos jälkikäteen alkaa miettimään, että mies ei halua ehkäistä vaikka minä haluan tms. Jos menee umpilestadiolaisen kanssa naimisiin, voi olettaa, että hän ei halua ehkäistä. Virhe on siis siinä, että itse ei ole pohtinut omaa suhtautumistaan riittävästi.

Kaiken kaikkiaan olen sitä mieltä, että omia aivojaan pitäisi käyttää enemmän. jossain määrin ihmettelen ihmisiä, jotka vain valuvat virran mukana ja sitten valittavat kun koskessa onkin pari kiveä. Miksi he valuvat virran mukana ilman airoja? On selvää, että vaikka suurin osa veneistä ohittaisikin kosken kive, joku niihin karahtaa. On siis vähän omaakin syytä, että antautuu avuttomasti virran vietäväksi. Kannattaa pohtia jo etukäteen, että onko tämä nyt järkevää vai ei. Ei se virtaava vesi kysele mitä mieltä olet, itse pitää miettiä ennen virtaan heittäytymistä.

En halua vähätellä Hanneksen kokemuksia. Kokemus sinänsä on varmasti totta ja juuri niin paha kuin se on kokijalleen näyttäytynyt. Haluaisin vain herätellä ihmisiä näkemään omankin vastuunsa asioissa. Tosin Hannes ei varmaankaan olisi pystynyt itse paljoakaan asioihin vaikuttamaan, enkä tässä nimenoimaisessa tapauksessa halua sysätä vastuuta sinun harteillesi. Puhun enemmän yleisellä tasolla, koska uskon sinun kohtalosi olevan harvinaisen, ainakin nykyaikana. Haluan myös jossain määrin puolustaa lestadiolaisia, koska uskon vakaasti valtaosan tekevän siten kuin näkevät oikeaksi esimerkiksi puhutellessaan minunkaltaisiani, enkä itse ole kokenut puhuttelua pahana asiana. Kyllä minulle saa mielipiteensä tulla sanomaan, enkä ihan ymmärrä miksi ihmiset ovat niin vihaisia näissä puhutteluasioissa. Mitään väkivaltaa tuskin kovin usein kuitenkaan käytetään, tarkoitan siis, että telkkari tultaisiin väkisin hakemaan kotoa jätelavalle tms.
Hannes
Vieras

LähetäLähetetty: Per Elo 05, 2011 13:34    Viestin aihe: Re: "teepee":lle Vastaa lainaamalla viestiä

Aleksanteri kirjoitti:

Tavallaan ymmärrän sekä teepeetä että Hannesta. Olen henkilökohtaisesti elänyt melko ruusuisen ja mukavan lestadiolaisnuoruuden, reissattiin ympäri Suomea ja vähän muutakin maailmaa, kavereita oli paljon joka paikassa, pidettiin hauskaa ja hölmöiltiin.[/quote]

Ymmärrät ja ymmärrät. Mikähän mielestäsi on ymmärtämisen edellytys? Nyt puhun yksin omasta kokemuksestani. Kuvittele olevasi naimisissa ja omaehtoiseksi haluksesi säilyttää liitto. Sitten puolisosi yllyttämänä Sinua ryhdytäänkin syyllistämään sanoista ja teoista, joita et ole sanonut etkä tehnyt. Mitä Sinä tekisit? Mielestäni kuka tahansa kiistää väärät ja valheelliset väitteet ja haluaa osoittaa, että kyse on juoruämmien jutusta, joilla ei ole totuuspohjaa.
Takaisin alkuun
Aleksanteri

LähetäLähetetty: Per Elo 05, 2011 13:48    Viestin aihe: Re: "teepee":lle Vastaa lainaamalla viestiä

Hannes kirjoitti:

Ymmärrät ja ymmärrät. Mikähän mielestäsi on ymmärtämisen edellytys? Nyt puhun yksin omasta kokemuksestani. Kuvittele olevasi naimisissa ja omaehtoiseksi haluksesi säilyttää liitto. Sitten puolisosi yllyttämänä Sinua ryhdytäänkin syyllistämään sanoista ja teoista, joita et ole sanonut etkä tehnyt. Mitä Sinä tekisit? Mielestäni kuka tahansa kiistää väärät ja valheelliset väitteet ja haluaa osoittaa, että kyse on juoruämmien jutusta, joilla ei ole totuuspohjaa.

Sen minkä olen sinun kokemaasi perehtynyt kirjoituksistasi, niin pidän kohteluasi törkeänä, enkä halua puolustella vl-yhteisöä tässä sinun tapauksessasi. Mikäli kertomasi on totta, ymmärrän sinua täysin (en sinänsä epäile, etteikö olisi totta, mutta en ole nähnyt toisen osapuolen näkemystä tapahtuneesta).

Mutta kuten sanoin, uskon, että tällaista kohtelua, mitä sinä olet saanut osaksesi, ei kovin moni muu ainakaan enää nykyään saa. Puhuin enemmän yleisellä tasolla, enkä siis missään nimessä halua vähätellä sinun kokemaasi. Sinun kokemuksesi vl-yhteisöstä on kuitenkin uskoakseni vähemmistöön kuuluva kokemus, näin ollen ymmärrän jossain määrin teepeenkin näkemyksiä. Oma näkemykseni on, että monessa tapauksessa on paljon kiinni itsestä.
zero

LähetäLähetetty: Tii Elo 16, 2011 15:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

[quote="Marsupilami"]
teepee kirjoitti:
Moni asia on muuttunut sitten 30-, 60- ja 70-lukujen. Erityisesti sosiaalinen media ja ihmisten heterogeenistyminen ovat tehneet sen, että näitä asioita ei voi enää hoitaa siionin sisäisinä asioina, kuten vielä 70-luvulla voitiin.

Luulenpa, että tässä asiassa tulevaisuuden ennustaminen on erityisen vaikeaa, kuten se yleensäkin tuppaa olemaan.
Ei enää tarvitse ennustaa kun lehdet kertovat ja tutkijat vahvistavat hoitokokousten paluusta. Samoin saarnojen koveneminen on jokaisen tiedossa. Kuinka pahaksi tilanteiden täytyy mennä, että siihen herätään? quote]

Tähän olen suviseuroista asti kiinnittänyt huomiota. Kuuntelenko jotenkin asenteellisena, vai mistä johtuu, että mielestäni saarnoihin on tullut kovuutta, kylmyyttä ja tietynlaista "jankkaamista" jumalanlasten keskinäisen rakkauden ja yksimielisyyden tarpeesta ja tärkeydestä?Soraääniä komennetaan olemaan hiljaa ja perinteiden merkitystä korostetaan. Missä ovat ne leppoisat saarnat, joissa kerrottiin Raamatun tapahtumia ja ihmeteltiin Jumalan luomistyön voimaa? No, kyllähän niitäkin toki vielä on, mutta lähes joka seuroissa kuulen, kuinka puhuja ottaa käsittelyyn tapakristillisyytemme kyseenalaistajat.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Mopin palsta - Keskustelua vanhoillislestadiolaisuudesta Foorumin päävalikko -> Artikkelit - muu lehdistö Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

4000 euron laina

Hanki sinäkin ilmaiset kotisivut, ilmainen foorumi tai blogi