Mopin palsta - Keskustelua vanhoillislestadiolaisuudesta Foorumin päävalikko Mopin palsta - Keskustelua vanhoillislestadiolaisuudesta
Tervetuloa keskustelemaan vanhoillislestadiolaisuudesta, uskosta ja elämästä. Kaikki asiallisesti keskustelevat ovat tervetulleita.

OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy   
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään
 Viimeisimmät aiheet kotisivuilleViimeisimmät aiheet kotisivuille   

Marianseurat Rovaniemellä - yksi puhe (L.K.)

Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Mopin palsta - Keskustelua vanhoillislestadiolaisuudesta Foorumin päävalikko -> Keskustelua laidasta laitaan
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
diogenes sinopelainen

LähetäLähetetty: Sun Maa 27, 2011 18:03    Viestin aihe: Marianseurat Rovaniemell? - yksi puhe (L.K.) Vastaa lainaamalla viestiä

Is?n, Pojan ja Pyh?n Hengen nimeen. Hiljennymme kuuntelemaan Jumalan sanaa, jonka luen Matteuksen evankeliumin luvusta 18, sen toisen osan.

Matt. 18:15-20
15 Mutta jos sinun veljes rikkoo sinua vastaan, niin mene ja nuhtele h?nt? kahden kesken yksin?ns?. Jos h?n sinua kuulee, niin sin? olet veljes voittanut.
16 Mutta jos ei h?n sinua kuule, niin ota viel? yksi eli kaksi kanssas, ett? kaikki asia kahden eli kolmen todistajan suussa olis.
17 Mutta ellei h?n niit? tahdo kuulla, niin sano seurakunnalle; ellei h?n seurakuntaa tottele, niin pid? h?nt? pakanana ja Publikanina.
18 Totisesti sanon min? teille: kaikki, mit? te maan p??ll? sidotte, pit?? my?s oleman sidotut taivaissa: ja kaikki, mit? te p??st?tte maan p??ll?, pit?? my?s oleman p??stetyt taivaassa.
19 Taas sanon min? teille: miss? ik?n? asiassa kaksi teist? sopivat maan p??ll?; jota he rukoilevat, sen heid?n pit?? saaman minun Is?lt?ni, joka on taivaissa.
20 Sill? kussa kaksi taikka kolme tulevat kokoon minun nimeeni, siin? min? olen heid?n keskell?ns?.

Aamen.

T?t? Raamatun paikkaa on kristillisyydess? sanottu Kristuksen kirkkolaiksi. T?m? raamatunkohta oli usein tekstin? vanhaan aikaan seuroissa. Vanhoilla veljill? oli sellainen k?yt?nt?, ett? kun usiampip?iv?isi? seuroja paikkakunnalla, n?htiin tarpeelliseksi yhdeksi saarnatekstiksi lukea t?m? Kristuksen kirkkolaki.

T?m? Kristuksen kirkkolaki oli my?s usein esill? 70-luvun hoitoaikana, sill? silloin hoidettavat saattoivat sanoa, ett? minua ei ole oikein hoidettu. Minua ei ole ensin kahdenkesken puhuteltu ja sen j?lkeen kahden tai kolmen todistajan kanssa. Mutta ett? minun asiani on suoraan tuotu seurakunnan eteen. Ja t?ll? tavalla saattoi hoidettava vikoa hoitajia ja sit? ty?t? mit? Jumalan valtakunnassa tuolloinkin tehtiin.

Mutta kun me ajattelemme esimerkiksi, jos uskovainen laittoi, niinkuin monet laittoivat, television, seh?n on julkinen asia. Ja apostolikin sanoo, ett? joka julkisesti tekee synti?, h?nt? saa my?s julkisesti nuhdella, ett? muutkin pelk?isiv?t. Sanoo t?m? vanha Raamattu. Saa julkisesti nuhdella. Ja siksi Jumalan valtakunnan hoito tuona aikanakin oli t?rke?? ja Jumalan siunaamaa ty?t?. Ja se kantoi ja on kantanut kristillisyydess? vuosien ja vuosikymmenien aikana suurta siunausta ja hedelm??.

Me voisimme paljonkin puhua mit? kaikkea siunausta t?m?n j?lkeen on kristillisyydess? on saatu kokea, mutta emme t?ll? kertaa siit? puhu.

Kuitenkin t?m?n tekstin sis?lt? on se, ett? Jumalan lapsilla s?ilyisi veljellinen ja yhteinen rakkaus. Ja se on niin t?rke?, ett? Jeesus sanoo, ett? siit? teid?t minun opetuslapikseni tunnetaan, ett? te rakkauden kesken?nne pid?tte. Ja ett? rakkaus on niin t?rke?, niin kuin Paavali kirjoittaa, ett? meill? saisi olla uskoa niin paljon, ett? me vuoretkin siirt?isimme. Ja kaikki Raamatun propheteeraukset selitt?isimme, mutta jos meill? ei ole rakkautta, niin se ei ole yht??n mit??n. Sill? usko ilman rakkautta on kuollut.

Rakkaus on meill? Jumalan lahjaa. Niin kuin siit? Paavali kirjoittaa, ett? Jumalan rakkaus on vuodatettu meid?n syd?miimme Pyh?n Hengen kautta, joka meille annettu on. Ja kun Paavali kirjoittaa hengen hedelmist?, niin h?n sanoo, ett? ensimm?iseksi rakkaus, rauha, ilo, hyvyys, pitk?mielisyys, ja niin edesp?in.

Mutta kun Jumalan lapsinakin olemme, me olemme kaksiosaisia. T?m? toinen osa on turmeltunut ja niin kuin me illalla puhuimme, ett? me kaikki olemme v?h?n erilaisia ja erilaisia luonteita meill? on ja lahjoja ja kykyj?. Niin vaikuttaa se ehk? t?h?n uskomiseenkin ja sen ja t?m?n rakkauden pit?miseen, jos on sellainen pikaluontoinen ihminen, herk?sti suuttuva, niin se saattaa silloin my?s koetella rakkautta.

Jeesus t?ss? sanoo, ett? jos sinun veljes rikkoo sinua vastaan, niin mene ja nuhtele h?nt? kahden kesken yksin?ns?. Uusi k??nn?s sanoo t?ss? hyv?n sanan, mene ja ota se puheeksi. Kyll? se uutta k??nn?st? kannattaa lukea ja verrata ja ottaa sielt? sanoja, jotka enemm?n avaavat ja antavat valoa, niin kuin t?ss?kin, ett? jo sinun veljes rikkoo sinua vastaan, niin mene ja ota se puheeksi. Ja me tied?mme, ett? jos meid?n syd?memme on s?rkynyt. Jos joku on meit? oikein karkeasti loukannut, niin kyll? se on, se on, se on vaikea olla ja vaikea el??, kun on oikein syv?sti loukattu. Niin kuitenkin Jeesuksen opetus on, ett? se loukkaantunut, jonka syd?n on s?rkynyt, h?n l?hti? nyt liikkeelle. Eik? toisin p?in, niin kuin me monasti saatamme ajatella, ett? ku se kerta minua loukkas, niin tulkoon pyyt?m??n anteeksi. Mutta min? sanon t?h?n, ett? miten se voi tulla, kun se ei ehk? ymm?rr?, eik? n?e, eik? k?sit?, ett? h?n on loukannut jotakin. Tulee mieleen se nuori sisar, jonka vanha veli oli oikein syv?sti loukannut. Ja voi kuinka tuon nuoren sisaren el?m? oli vaikiaa. Ja h?n rukoili Jumalaa, ett? Jumala auttaisi h?nt?. Ja se Jumala neuvoi sit?, ett? mene kertomaan tuosta loukkauksestasi tuolle vanhalle uskovaiselle. Jumala antoi voiman ja h?n meni. Ja sanoi, ett? min? olen sitten rakkaudettoman syd?men k?sitt?nyt teit? kohtaan. Niin tuo vanha veli sanoi, ett? sano syy. Onhan se syy. Ja kun nuori sanoi syyn, niin se vanha veli sanoi, t?m? onkin minun syyni. Min?h?n t?ss? olen ollut niin kuiva ja taitamaton ja olin turmeluksessakin. Jaksatko antaa anteeksi. Ja me ymm?rr?mme, ett? kun Jumala siin? auttoi, Jumala oli auttaja, puolin ja toisin p??stiin avautumaan ja kertomaan siit? syyst? ja rukoilemaan armoa ja anteeksiantamusta. N?ist? nuoresta ja vanhasta tuli tavattoman hyvi? yst?vi?. On se Jumalan evankeliumi ihmeellinen.

Mutta sitten me voimme sanoa toisenkin syyn t?hden, on s?rkyneen syd?men l?hdett?v? liikkeelle. Kun Hebrealaiskirjeen kirjoittaja sanoo, ett? kun teill? kell?k??n ei kasvaisi jokin karvas juuri, jotakuta vastahakoisuutta tekem??n ja moni t?m?n asian t?hden tulisi saastutetuksi. Jos t?llainen syv? loukkaantuminen saa j??d? olemaan ja el?m??n, niin se rupiaa kasvattamaan karvasta juurta tuota henkil?? kohtaan, joka h?nt? loukkasi. Ja sitten viel? saattaa sielun vihollinen houkutella siit? puhumaan muille ja vikomaan muille tuota henkil?? ja n?in moni t?m?n saman asian t?hden tulee silloin saastutetuksi. Niin on se t?rke? t?m? Jeesuksen neuvo. Me olemme sen kokeneet. Min? ainakin olen kokenut. Oon min?kin pahentunut ja kun olen mennyt puhumaan, niin asian omainen ei tiennyt yht??n mit??n. Ja mulla oli niin kipi? syd?n. Mutta kun kerrottiin asia, niin siin? molemmat l?ydettiin toisemme ja kun kerrottiin, niin min? huomasin, ett? ei sill? ollut tarkoituskaan ollut minua loukata. Mutta min? itse olin niin turmeltuneena ja niin turriuskossa, ett? min? en oikeastaan mit??n kest?nyt. Ja sen t?hden siin? oli todella parannuksen paikka. Ja siksi on t?rke? t?m? Jeesuksen neuvo viel? t?n?kin p?iv?n?, ettei p??sisi kasvamaan t?llaisia karvaita juuria Jumalan lasten v?lille. Ei siell? kotiel?m?ss?k??n. Voi voi kuinka se on t?rke?, ett? siell? kotonakin aviopuolisot kesken??n olisivat avoimia. Ei tulisi sit? mykk?koulua, joka on ehk? kaikkein vaikein koulu, mit? t?m?n maan p??ll? on, tuo mykk?koulu. Jos se siin? oikein pitk?lle p??stet??n kehittym??n, niin se el?m? menee aivan tukalaksi ja aivan mahdottomaksi. Ja silti Jeesus sanoo t??ll? niin, ett? ota viel? yksi eli kaksi kanssas siihen kotiel?m?nkin mykk?kouluun. Niin kuin meill? on tullut rauhanyhdistykselle ja puhujille SRK:lta kirje se, siit? perheraportti, niin siin? se ei ole mykk?koulun nimell?. Mik? se nyt olikaan se sana. Kun me kerhossa luettiin sit? sanaa, niin ne vanhat meinas, ettei t?m? ei oikein t?m? heille os sopi, mutta pannaan siihen mykk?koulu. Ett? sen me ymm?rr?mme ja sit? on moni kokenut. Ja ett? n?in saa pyyt?? velji? ja sisaria ja avuksi ja kyll?h?n se Jumala auttaa, kun asioista avoimesti puhutaan ja keskustellaan. Ja siksi on t?rke?, ett?, min? ymm?rr?n n?in, ett? vaikka Jumala on meille antanut, niin kuin t??ll? tuli esille, n?m? sideavaimet, niin niit? ei voi k?ytt?? henkil?kohtaisissa riitatilanteissa, vaan se t?ytyy menn? t?m?n ohjeen mukaan, niin kuin sanoo Jeesus; yksi eli kaksi kanssas. Min? muistan vuosikymmenen takaa my?s er??n kokouksen, kun olimme siell?. Siell?kin oli er?s veli, v?h?n erikoinen, niin kuin mekin oomma jollakin tavalla erikoisia, niin tuo veli oli ajanut hyvin monen kanssa liivit yhteen ja sitten sitonut ilman Jeesuksen ohjeen mukaista toimintaa. Niin se t?ll? sitomisella oli saanut suuren h?mmennyksen aikaan siin? seurakunnassa. Mutta kun siell? keskusteltiin, niin Jumala auttoi ymm?rt?m??n, ett? Jumala on j?rjestyksen Jumala.

Mutta sitten voisimme t?t? laajentaakin, ei ainoastaan veljien ja sisarten v?list? asiaa, mutta niin kuin Paavali sanoo, ett? jos joku teist? osaa johonkin vikaan joutua, niin te jotka hengelliset olette, neuvokaa h?nt? rakkauden ja siveyden hengess?. Siin? ei ole kysymys henkil?kohtaisuuksista, mutta siit?, ett? Jumalan lapsina olemme vastuussa toinen toisestamme. Ett? jos me n?emme, ett? veli taikka sisar on nyt menem?ss? v??r?lle tielle ja h?n on sellaiseen vikaan joutunut, ett? h?n kadottaa tuolla tiell? uskon, ett? h?nt? menn? sitten neuvomaan. Ottaa puheeksi rakkauden ja siveyden hengess?. Paavali kirjoittaa roomalaiskirjeess??n n?in, ett? min? Jumalan syd?mellisen laupiuden kautta neuvon teit? rakkaat veljet, ett? antaisitte ruumiinne el?v?ksi ja pyh?ksi ja otolliseksi uhriksi. Siin?kin on uusi k??nn?s sanoo tuon ruumiin tilalle el?m?n; min? Jumalan syd?mellisen laupeuden kautta neuvon teit? rakkaat veljet, ett? antaisitte el?m?nne Jumalalle el?v?ksi ja otolliseksi uhriksi. Ja kun me olemme n?kem?ss?, uskon veli tai sisar on antamassa el?m?n sielunviholliselle. Niin kuin niit? on niin monenlaisia vaaroja t?ll? ajalla, niin kuin tuokin on suuri koettelemus sellaisille jokka on niinku j??kiekosta innostuneet, tuo j??kiekkopeli, k?rpp?ottelu. Oulussahan niit? k?rpp?otteluita on usia viikko ja sitten tuota nuoret l?hti Ouluun seuroihin, mutta kun sielt? j??hallilta paistoi valot, valtavat valot ja kuului valtava huuto ja el?m?nmeno, niin pojat tuumas, ett? k?yv??np? katsomassa miten siell? k?rpill? menee. Ja kun ne meni sinne, niin siell? meni koko ilta. Ne osti liput ja siell? meni koko ilta. Ja kun se p??ttyi se k?rpp?ottelu, niin p??ttyi seuratkin ja poikain mieli oli maassa ja murheellinen. Mutta y?t? my?ten ajettiin kotia ja nuori mies l?hti aamulla kouluun, mutta siin? pihalla Jumalan sallimuksesta putoi k?rpp?ottelun lippu siihen pihalle. Ja kun is? siell? j?i kotia ja huomas sen lipun siell? pihalla, niin se ajatteli, ett? ei t?t? ei voi, t?ss? oo nyt vaieta, t?st? t?ytyy nyt keskustella rakkaan pojan kanssa. Ja kun poika tuli koulusta, niin is? otti k?rpp?lipun taskusta ja n?ytti rakkaalle pojalle. Jumala oli tehnyt ty?t?. Se oli niin suuri katumus ja murhe nuorella veljell? siit?, ett? kun piti langeta ja eksy? ja erehty?. Ja h?n rukoili, ett? viel?k? min? saa uskoa anteeksi. Niin siell? pihapiiriss? saarnattiin Jumalan valtakunnan evankeliumia, ett? Herran Jeesuksen nimess? ja veress? on kaikki synnit anteeksi. Mutta ajatelkaas jos tuo is? ei toiminut niin kuin h?n toimi, ois salannut tuon lipun ja ollut puhumatta, niin siin? ois voinut tapahtua paljon pahempaa, mutta n?in t?m? rakkaudella puheeksi otettu Jumala siunaa usein Jumalan kunniaksi ja sielun autuudeksi.

Mutta sitten sanottiin t??ll? n?in, ett? totisesti sanon min? teille: kaikki, mit? te maan p??ll? sidotte, pit?? my?s oleman sidotut taivaissa: ja kaikki, mit? te p??st?tte maan p??ll?, pit?? my?s oleman p??stetyt taivaassa. Jeesushan antoi n?m? Taivaan valtakunnan avaimet. Ja se antoi ne Pietarillekin aivan henkil?kohtaisesti, niin kuin meillekin on annettu kaikille uskovaisille Taivaan valtakunnan avaimet. Ja min? ymm?rr?n, ett? esimerkiksi Samuel joutui k?ytt?m??n sideavaimia silloin, kun Saul oli langennut ja h?nen t?ytyi Samuelille sanoa, ett?; kun sin? olet hylj?nnyt Herran sanan, on Herra my?s hylj?nnyt sinun, eik? sinun pid? en?? oleman kuninkaana. Mutta taas Natanael sai henkil?kohtaisesti k?ytt?? p??st?n avaimia, kun David oli langennut raskaisiin synteihin, mutta kun sai tunnon ja halun uskoa, niin Naatan sai h?nelle saarnata evankeliumia.

N?ist? sideavaimista tai Taivaan valtakunnan avaimista, ennenkaikkea sideavaimista on sellaistakin k?sityst? ollut, ett? se on rakkaudeton ty?. Min? muistan, kun olin ensi kerran amerikassa 81 vuonna, niin silloin oli siell? l?htenyt t?m? T?r?l?n suuri eriseura. Ja ne kerto, ett? siell? oli ennen tuota erkaantumista paljon asioita esimerkiksi nuortenkin el?m?ss?, joita olisi pit?nyt hoitaa, puhutella, ottaa puheeksi. Mutta t?m? eriseuran henki oli sellainen henki, ett? ei ei, kaikille vaan pit?? saarnata evankeliumia. Ei ket??n saa sitoa, se on lain omainen teko, sitoa joku ihminen, jos h?n haluaa uskoa. Mutta Raamatussa on esimerkki sitomisestakin. Kun Korintossa siell? lankesi oikein rumaan lihallisuuteen, niin Paavali sanoo, ett? n?m? pit?? sitoa lihan kadotukseksi, ett? henki autuaaksi tulisi Kristuksen p?iv?n?. Ja tuo sitominen heid?n kohdallaan koitui siunaukseksi, he tekiv?t parannuksen. Ja kun Paavali oli poissa Korintosta, h?n kirjoittaa er??ss? kirjeess??n n?in, ett?; kun te olette h?nelle anteeksi antaneet, niin min?kin h?nelle anteeksi annan. Voi miten se on t?rke? meid?n yhty? Jumalan seurakunnan ty?h?n, olkoon se sitten sitomista tai p??st?mist?, sill? Jumalan Henki toimii aina oikein.

Ja sanoo t??ll? viel? sitten, ett? kussa kaksi taikka kolme tulevat kokoon minun nimeeni, siin? min? olen heid?n keskell?ns?. Ensiksi sanoo t??ss? n?in, ett? mist? kaksi sopivat maan p??ll?, heid?n pit?? saaman minun is?lt?ni. Se on Jumalan valtakunta pienoiskoossa.

Min? muistan Saksan l?hetysmatkalta, kun olin siell? ja, sitten tuli er?s nuori mies kaukaa eri maasta. Niin h?n sanoi, ett? siell? ei varmaan ole, h?n ei tied? ainakaan, ole muita uskovaista, kuin h?n. Mutta h?nell? tuli niin ik?v? seuroja ja ik?v? Jumalan lapsia, ett? h?nen piti l?hte?. Mutta sitten, kun h?n kertoi el?m?n psalmia, pani pois kuormaa ja synti?, niin silloin minulle aukeni kuinka t?rke? oli etsi? Jumalan valtakuntaa, niin kuin Jeesus opettaa rukouksessaan, ett? l?hestyk??n sinun valtakuntasi. Ett? t?m?kin nuori veli sai uusia matkaliittoja, panna pois kuormaa ja synti? ja n?in s?ily? Jumalan lapsena. Sill? me emme yksin voi kahden kesken sopia asioita Jumalan kanssa, mutta t?ytyy aina olla toinen. Siinon Jumalan valtakunta pienoiskoossa.

Mutta sitten t?ss? lopuksi t?m?, ett? kussa kaksi taikka kolme, niin jos me n?it? vanhoja velji? muistelee niien ymm?rryst?, oli t?m?, ett? jos kaksi lankeaa uskovaista samaan syntiin, niin kuin esimerkiksi ett? ne juopottelee, ja ei kukaan n?? eik? kukaan tied? mit??n, niin se ei riit?, ett? n?m?, jotka on t?h?n langenneet, sopii kesken??n, pyyt?? anteeksi, mutta siin? pit?? olla kolmas; p??st?j?. Jos kaksi lankeaa samaan syntiin, niin kuin huoruuskin, niin ei sek??n riit?, ett? ne, vaikka ne olisi salassa tehty, ett? ne toisiltaan pyyt?? anteeksi, mutta siin? pit?? olla kolmas; p??st?j?. Ja siksi t?m?, kaksi taikka kolme, on t?ss? Jeesuksen viimeisess? jakeessa.

Min? olen itse kokenut t?llaisen, min? lopuksi viel?, aika on k?ytetty, mik? t?lle on varattu, kun sit? nuorena oli ja uskoa tunnusti ja sitten ne minunkaan toiminnat ei aina ollut l?hesk??n oikeita ja meni vuosia ja vuosikymmeni? ja oltiin naimisissa jo, niin min? sitten muistin sen asian, ett? semmonen tapahtui yhen uskovaisen kanssa. Ja min? kerroin vaimolle, se saarnasi anteeksi tietenkin Herran Jeesuksen nimess? ja veress?. Ja min?, ett? miten min? tohdin menn? tuolle ty?paikalle, kun h?n oli silloin uskovainen silloin nuorena, mutta nyt on ep?uskoinen ihminen. Min? menin h?nen ty?paikalle ja kerroin t?m?n asian. H?n ei muistanut. Mutta eik? halunnut muistaa, mutta p??si itku. H?n j?i itkem??n sinne ty?p?yt?ns? taakse, kun min? l?hdin. Mutta min? koin kuitenkin n?in, ett? t?ss? t?m? kolmas oli minun omantunnon vapauden kannalta t?rke? ja kun n?in Jumala auttoi, ja niinh?n se Jumala auttaa meit? kaikkia.

Niin rakkaat veljet ja sisaret min? olen puhunut sen mink? Jumala on antanut. Ja min? uskon sen, ett? teill?kin on halu uskoa ja teill?kin on halu p??st? taivaaseen. Niin muuta mahdollisuutta ei taivaaseen p??syyn ole, kuin ett? uskoa synnit anteeksi Herran Jeesuksen nimess? ja kalliissa sovintoveress?. Ja min?kin kysyn saanko min?kin uskoa kaikki synnit anteeksi? Sin?kin varmaan haluat uskoa. Saat Jeesuksen nimess? ja veress? uskoa. Jeesuksen nimess? ja veress? on kaikki synnit anteeksi. Saat uskoa rauhaan vapauteen ja iloon saakka. Te lapset ja nuoretkin, tekin saatte uskoa synnit anteeksi Jeesuksen nimess? ja veress?. Aamen.

Virsi 275
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pölyttynyt1
Site Admin

LähetäLähetetty: Sun Maa 27, 2011 19:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen samaa mielt?. Kyll? K?rpp?-peliss? k?ynti on synti. Itse asiassa isojen syntien joukossa. Sen sijaan KALPA-peliss? k?ymist? suosittelen.
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
särki

LähetäLähetetty: Sun Maa 27, 2011 19:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olipas siin? huolet selostettu, kukin oman painoarvonsa mukaisella tarkkuudella. Montako lausetta raskii kalliista puheajasta k?ytt?? hoitomiehen parannuksentekokuvaukseen ja montako j?kiksenkatsojan?

N?m?h?n ovat seurauksiltaankin jossakin suhteessa toisiinsa n?m? synnit. Saattaa mielenterveytens? joku menett?? tahi aivan itsemurhaan suistua n?itten seurauksena.

On se kallis asia, ett? viel? jumalanvaltakunnan ty?muodoissa synti n?hd??n synniksi. Ja kaiken pedofiliah?mp?tyksen j?lkeen palataan ajankohtaisiinkin syntimuotoihin.
saaruli

LähetäLähetetty: Sun Maa 27, 2011 20:43    Viestin aihe: Re: Marianseurat Rovaniemell? - yksi puhe (L.K.) Vastaa lainaamalla viestiä

diogenes sinopelainen kirjoitti:

Onko ihan tuore puhe?
Takaisin alkuun
Naomi

LähetäLähetetty: Sun Maa 27, 2011 21:44    Viestin aihe: Re: Marianseurat Rovaniemell? - yksi puhe (L.K.) Vastaa lainaamalla viestiä

diogenes sinopelainen / LK kirjoitti:

N?ist? sideavaimista tai Taivaan valtakunnan avaimista, ennenkaikkea sideavaimista on sellaistakin k?sityst? ollut, ett? se on rakkaudeton ty?. Min? muistan, kun olin ensi kerran amerikassa 81 vuonna, niin silloin oli siell? l?htenyt t?m? T?r?l?n suuri eriseura. Ja ne kerto, ett? siell? oli ennen tuota erkaantumista paljon asioita esimerkiksi nuortenkin el?m?ss?, joita olisi pit?nyt hoitaa, puhutella, ottaa puheeksi. Mutta t?m? eriseuran henki oli sellainen henki, ett? ei ei, kaikille vaan pit?? saarnata evankeliumia. Ei ket??n saa sitoa, se on lain omainen teko, sitoa joku ihminen, jos h?n haluaa uskoa.

Vs. Avaimista / Luther:
Lainaus:

Ensimm?inen v??rink?yt?s

On vedottu Kristuksen jaloon, ihanaan lauseeseen, kun h?n sanoo Pietarille (Matt. 16:19 ja Matt. 18:18 ): ?Se, mit? sin? sidot maan p??ll?, on oleva sidottu taivaissa? jne. T?st? lauseesta he ottavat sanan ?sitoa? ja selitt?v?t sen niin, ett? se muka merkitsee samaa kuin k?skeminen ja kielt?minen tai lain ja k?skyn s??t?minen kristikunnalle; ja siit? syyst? he antavat paaville t?m?n vallan, kerskaten, ett? h?nell? on oikeus sitoa laeilla kristittyjen sieluja ja omiatuntoja, ett? sielunsa autuuden ja iankaikkisen kadotuksen uhalla t?ytyy h?nt? siin? totella, ja toisaalta ett? se, joka tottelee h?nt?, tulee autuaaksi. Kaikki raamatunlauseet, joissa puhutaan kuuliaisuudesta ja tottelemattomuudesta, he ovat sovittaneet t?h?n, ja niin on koko maailma pelotettu ja s?ikytetty tuollaisella Kristuksen sanan julkealla selitt?misell?, kunnes se vihdoin on joutunut niin ahtaalle, ettei ole voinut paikaltaan hievahtaa ja sen on t?ytynyt k?rsi? pelkk?? ihmisoppia.
---
Toiseksi on varmaa, ett? Kristus yll? mainitussa raamatunlauseessa puhuu siit? sitomisesta, kun synti sidotaan tai pid?tet??n, samoin kuin h?n my?s puhuu siit? p??st?misest?, kun synti p??stet??n tai annetaan anteeksi, niin ett? sitominen t?ss? ehdottomasti merkitsee syntiin sitomista, ja p??st?minen synneist? p??st?mist?. Sill? h?nh?n opettaa samassa kohdassa,kuinka meid?n on velje?mme, jos h?n tekee synti?, varoitettava, nuhdeltava, syytett?v? ja, ellei h?n ota totellaksensa, pidett?v? pakanana, niin kuin my?hemmin saamme laajemmin kuulla. Niin ollen on varmaa, ettei syntien sitominen voi olla samaa kuin k?skeminen tai lain s??t?minen, niin kuin paavilaiset selitt?v?t. Silla k?sky ja laki ei ole sama kuin synti, vaan synti on lain ja k?skyn vastaista menettely?: siit?h?n ei ole ep?ilyst?k??n, vaan jokaisen on se my?nnett?v?. Sen vuoksi ei ole mahdollista, ett? yksimerkityksinen sana, kuten?sitoa?, samalla merkitsisi k?skemist? ja synteihin sitomista. Toisen merkityksen t?ytyy olla v??r? ja virheellinen. Laki ei sido syntej?, vaan se k?skee v?ltt?m??n vastaisia syntej? ja tekem??n hyv??, joten se siis on olemassa ennen syntej?, joita viel? ei ole; mutta avain sitoo menneit?, lakia vastaan tehtyj? syntej? ja on v?ltt?m?tt?m?sti molempien, niin hyvin lain kuin syntien j?lkeen: niin ett? siis paavin ?sitominen? ja Kristuksen ?sitominen? ovat suorastaan vastakkaisia asioita eiv?tk? mitenk??n voi soveltua samaan lauseeseen. Toisen t?ytyy olla v??r? ja valheellinen, se on selv??.
---
Viidenneksi: eiv?t Kristuksen avaimet vaadi mit??n tekoa, vaan ainoastaan uskoa. Sill? sideavain ei ole eik? voi olla mit??n muuta kuin sit?, ett? Jumala uhkaa paatunutta syntist? helvetill?. Ja p??st?avain ei ole eik? voikaan olla mit??n muuta kuin sit?, ett? Jumala lupaa n?yrtyneelle syntiselle taivaan valtakunnan. Ja jokainenhan tiet?? varsin hyvin, ettei Jumalan uhkausta eik? lupausta voida t?ytt?? mill??n teoilla, vaan on se k?sitett?v? yksinomaan uskolla ilman mit??n tekoja. Sill? uhkaus ja lupaus eiv?t ole k?skyj? eiv?tk? my?sk??n sano, mit? meid?n tulee tehd? Jumalalle, vaan osoittavat meille, mit? Jumala tahtoo tehd? meille, ne opettavat siis Jumalan tekoja eik? meid?n tekojamme. Sit? vastoin opettavat paavin avaimet meille meid?n omaa ty?t?mme, mit? meid?n on teht?v?; sill? h?nen sitomisensa antaa meille lakeja, joita meid?n on noudatettava, niin kuin olemme kuulleet. Eiv?tk? siis Kristuksen avaimet ja paavin avaimet todellakin sovellu oivallisesti yhteen? Edelliset opettavat Jumalan tekoa eik? mit??n ihmistekoa; j?lkimm?iset opettavat ihmistekoa eik? mit??n Jumalan tekoa. Miksi siis paavi kutsuu avaimiaan taivaan avaimiksi, vaikka ne eiv?t kuitenkaan auta ei taivaaseen, eiv?t uskoon eiv?tk? kristillisyyteen, vaan aiheuttavat vain ulkonaisia, maallisia menoja? Niit? pit?isi kutsua maallisiksi avaimiksi, olivatpa ne sitten miten hyvi? tahansa!

Naomi

LähetäLähetetty: Sun Maa 27, 2011 21:56    Viestin aihe: Re: Marianseurat Rovaniemell? - yksi puhe (L.K.) Vastaa lainaamalla viestiä

Min? muistan Saksan l?hetysmatkalta, kun olin siell? ja, sitten tuli er?s nuori mies kaukaa eri maasta. Niin h?n sanoi, ett? siell? ei varmaan ole, h?n ei tied? ainakaan, ole muita uskovaista, kuin h?n. Mutta h?nell? tuli niin ik?v? seuroja ja ik?v? Jumalan lapsia, ett? h?nen piti l?hte?. Mutta sitten, kun h?n kertoi el?m?n psalmia, pani pois kuormaa ja synti?, niin silloin minulle aukeni kuinka t?rke? oli etsi? Jumalan valtakuntaa, niin kuin Jeesus opettaa rukouksessaan, ett? l?hestyk??n sinun valtakuntasi. Ett? t?m?kin nuori veli sai uusia matkaliittoja, panna pois kuormaa ja synti? ja n?in s?ily? Jumalan lapsena. Sill? me emme yksin voi kahden kesken sopia asioita Jumalan kanssa, mutta t?ytyy aina olla toinen. Siinon Jumalan valtakunta pienoiskoossa.

Vs. Luther - Is? meid?n rukouksen selitys: tulkoon sinun valtakuntasi.
Lainaus:

Ensimm?iseksi

T?m? pyynt? n?yryytt?? meit? siten, ett? tunnustamme julkisesti, ett? Jumalan valtakunta ei ole viel? tullut luoksemme.

------
T?ss? kohdassa esiintyy kaksi suurta erehdyst?.

Ensimm?inen erehdys esiintyy siell?, miss? ihmiset juoksevat sinne t?nne tullakseen hurskaiksi, p??st?kseen Jumalan valtakuntaan ja pelastuakseen. Yksi menee Roomaan, toinen pyh??n Jaakobiin (S. Jago di Compostela), joku rakentaa kappelin, joku taas s??t?? sit?, toinen t?t?. Mutta oikeaan kohtaan he eiv?t tahdo tarttua, se on: ett? he antaisivat itsens? sis?isesti Jumalan omaksi ja h?nen valtakunnakseen. He tekev?t paljon sellaisia ulkonaisia tekoja ja kimmeltelev?t hyvin siev?sti, mutta pysyv?t sis?isesti kuitenkin t?ynn? pahaa vilppi?, kiukkua, vihaa, ylpeytt?, k?rsim?tt?myytt?, ep?puhtautta jne.

Heit? vastaan Kristus puhuu, kun h?nelt? kysyttiin, milloin Jumalan valtakunta tulee: Jumalan valtakunta ei tule ulkonaisissa eleiss? eik? ulkon??ss?. Ottakaa vaarin, Jumalan valtakunta on teiss? sis?isesti, kuten h?n sanoo my?s Matt. 24. luvussa: "Ei voida sanoa: katso, se on t??ll? tai tuolla. Ja jos joku sanoo teille: ?Katso t??ll? on Kristus? tahi: ?Tuolla?, niin ?lk?? uskoko. Sill? v??ri? kristuksia ja profeettoja nousee." Ik??n kuin h?n tahtoisi sanoa: Jos haluatte oppia tuntemaan Jumalan valtakunnan, niin ?lk?? etsik? sit? kaukaa ?lk??k? juosko yli maiden mantereiden. Se on l?hell? sinun luonasi, jos haluat; ei vain luonasi, vaan sinussa.

T?m?n vuoksi emme rukoilekaan: "Rakas Is?, salli meid?n tulla sinun valtakuntaasi", ik??n kuin meid?n pit?isi juosta sen per?ss?, vaan: "Tulkoon sinun valtakuntasi meid?n luoksemme". Sill? Jumalan armon ja h?nen valtakuntansa kaikkine hyveineen t?ytyy tulla meid?n luoksemme, mik?li aiomme peri? sen, sill? me emme koskaan en?? voi p??st? siihen. Kristuskin on tullut luoksemme taivaasta maan p??lle emmek? me ole nousseet maailmasta h?nen luokseen taivaaseen.

diogenes sinopelainen

LähetäLähetetty: Sun Maa 27, 2011 21:58    Viestin aihe: Re: Marianseurat Rovaniemell? - yksi puhe (L.K.) Vastaa lainaamalla viestiä

saaruli kirjoitti:

Onko ihan tuore puhe?

T?n??n, eli 27.3.2011.
Takaisin alkuun
elohiiri

LähetäLähetetty: Sun Maa 27, 2011 22:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo. Kuka tassa kiitta keta ja mista :

"Voi miten se on t?rke? meid?n yhty? Jumalan seurakunnan ty?h?n, olkoon se sitten sitomista tai p??st?mist?, sill? Jumalan Henki toimii aina oikein."

???
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Mopin palsta - Keskustelua vanhoillislestadiolaisuudesta Foorumin päävalikko -> Keskustelua laidasta laitaan Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

4000 euron laina

Hanki sinäkin ilmaiset kotisivut, ilmainen foorumi tai blogi