|
Mopin palsta - Keskustelua vanhoillislestadiolaisuudesta Tervetuloa keskustelemaan vanhoillislestadiolaisuudesta, uskosta ja elämästä. Kaikki asiallisesti keskustelevat ovat tervetulleita.
|

| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
Pölyttynyt1 Site Admin

|
Lähetetty: Maa Jou 20, 2010 23:03 Viestin aihe: Vanhoillislestadiolaiset huolestuneita liiallisesta internet |
|
|
Uutinen löytyy täältä _________________ Lauluntekijän sanoin:
Käymään vain tänne tullaan, eikä olemaan! |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
urahtaja
|
Lähetetty: Tii Jou 21, 2010 0:31 Viestin aihe: |
|
|
Viettääkö täällä joku turhaan aikaansa?
Urahtaja selaa kyllä päivittäin monia foorumeita ja kristillisiä uutissivustoja, mutta aikaa on.
Toivottavasti eri foorumeissa esittämistäni mielipiteistä on ollut hyötyä joskus jollekulle.  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
satakieli
|
Lähetetty: Tii Jou 21, 2010 9:23 Viestin aihe: |
|
|
On se ihmeellinen tuo Saara-äidin ääni joka pystyy kertomaan yhdellä suulla vanhoillislestadiolaisten internetongelmat.
Todellisuudessa vanhoillislestadiolaisuuden kannanotot ja raportit ovat hyvin pienen joukon aikaansaannoksia jotka(henkilöt) käyttävät ilmaisussaan totuttua retoriikkaa.
Asiasisältö joka liikkeen vaikutuspiirissä eläneiden ihmisten toimesta on syntynyt internettiin on kyllä satavarmasti liikkeen oman sylttytehtaan tuotosta, ei nämä jutut avaruudesta tule. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
doulos
|
Lähetetty: Tii Jou 21, 2010 9:58 Viestin aihe: |
|
|
Mielestäni tuossa olisi keskustelun aihetta laajemminkin, ei vain vl-kontekstissa. Tästä saa olla ihan reippaastikin eri mieltä, mutta pidän itseäni todella onnekkaana, että omassa lapsuudessani/nuoruudessani ei ollut olemassa esimerkiksi irc-galleriaa ja vastaavia paikkoja, joissa kasvava nuori joutuu ainakin alitajuisesti hakemaan hyväksyntää omalle ulkonäölleen. Tässä mielessä allekirjoitan tuon pinnallisuus-aspektin, joka haastattelussa esitettiin.
Mitä taas "nettiminään" tulee, niin eiköhän ihmisillä ole rooleja vähän jokaiseen lähtöön: vanhempien kanssa ollaan yhdenlaisia, parhaiden ystävien kanssa toisenlaisia jne. Oman persoonan eri puolet pääsevät eri konteksteissa esiin, ja näin on myös netissä. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Dubius

|
Lähetetty: Tii Jou 21, 2010 10:18 Viestin aihe: |
|
|
| Säestän doulosta. Minusta netin "vaaroista" suurin on se, että haaskaa kallista aikaansa lukemalla tai katsomalla joutavaa matskua, jota netti on pullollaan. Aikaa voi kyllä haaskata reaalitodellisuudessakin. Viime aikoina olen ihmetellyt sitä, kuinka monen tuttavan suurimmat (tai ainakin näistä keskustellaan tuntikausia) ongelmat liittyvän ry:n toimintaan, johtokuntaan, toimikuntiin, myyjäisiin ja muihin käytännön asioihin. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Joosua
|
Lähetetty: Tii Jou 21, 2010 10:45 Viestin aihe: |
|
|
Dubius:
| Lainaus: | | Viime aikoina olen ihmetellyt sitä, kuinka monen tuttavan suurimmat (tai ainakin näistä keskustellaan tuntikausia) ongelmat liittyvän ry:n toimintaan, johtokuntaan, toimikuntiin, myyjäisiin ja muihin käytännön asioihin. |
Minä olen ihmetellyt jo pitkän aikaa sitä, että kuinka ison perheen vanhemmat jaksavat täyttää kaikki nämä yhteisön asettamat velvoitteet. En tiedä onko tätä asiaa lainkaan selvitetty. Vai onko peräti niin, että SRK:ssa nähdäänkin, että internetissä vietetty aika on poissa juuri näistä yhteisövelvoitteista? Pahoin pelkään, että näin nähdään ja tästä halutaan muistuttaa. Niinkuin satakielikin tuolla edellä totesi, niin satavarmasti SRK:n silmäätekevien pienen piirin kädenjälki näkyy raportissa päällimmäisenä, osoittivatpa itse selvitykset mitä tahansa.  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Aaria

|
Lähetetty: Tii Jou 21, 2010 14:06 Viestin aihe: |
|
|
En vähättele yhtään artikkelin sanomaa. Se on täyttä totta, että internet voi olla petollinen. Tähän vl-kontekstiin liitettynä asia saa vaan rutkasti enemmän ahdistavia piirteitä kuin yleisesti asia toteamalla. MIKSI? Pelkään, että siitä tulee tulevaisuudessa yksi armoneuvo lisää, jolla on lain luonne?
Itse asiasta on silti ihan helppo olla samaa mieltä. Kuten douloskin yllä esitti: olen miettinyt, mitä näistä lapsista ja nuorista aikanaan kasvaa, kun he kasvavat näiden netti-ilmiöiden piirissä. Tai mitä itsestä tulee/on tullut? Toivon, että aikaa myöden netistä tulee vain yksi tiedotuksen väline, kuten televisiosta ja radiosta. Ehkäpä se toive on liian optimistinen, sillä netin sosiaalinen puoli tai pelit tai sähköposti tai jopa uutiset voivat koukuttaa erittäin tehokkasti. Netti tarjoaa oivan pakopaikan ja keinon esim. perheongelmista tai omista ongelmista. Joskus olen ajatellut, että se telkkari olohuoneen nurkassa olisi paremmin valvottavissa kuin netti (ajattelen tässä nimenomaan lapsia). Mietin tässä sitäkin, että talot, joissa on televisio, netti ei luultavasti ole ollenkaan samassa suuressa asemassa kuin niissä talouksissa, joissa televisiota ei ole. Toivon, että olen väärässä, mutta internetin tarjoama materiaali on paljoudessaan niin hämmentävä, että televisiottomaan elämään tottumattomalle tämä ruudun kautta tuleva viihdyke/ajankulu on erittäin helposti riippuvaisuutta aiheuttava. Siksi tästä on syytä puhua meillä, mutta myös muualla. Vai onko se täysin sama asia, että isä tai äiti murahtaa sanomalehden takaa kuin, että isä tai äiti murahtaa läppärin takaa?
Rasittavinta internet-ajassa ja lasten kasvatuksessa on jatkuva kontrollointi: se on ajankäytön ongelma. Mitä sääntöjä lapsille asetetaan netin käyttöön, pätevätkö samat säännöt aikuisille jne? Entä aiheuttavatko vl-talouksien keskenään erilaiset sännnöt nurinaa? Kyllä. Mutta niin se on aina - ja kaikessa.
Jos hommat tulee hoidettua ja on paljon muitakin harrastuksia ja nimenomaan se OIKEA elämä maistuu, ei ongelmia ole, eikä nettiä tule käsittää petona. Jos hommat suttaa ja sosiaalinenkin elämä on verkossa ja oikea elämä maistuu puulta tai ei sillekkään, netti on voinut silloin nielaista käyttäjänsä....Nettivalaan vatsasta on silti tie myös ulos! Elämänhallinnan voi saada myös takaisin!
(Enkä aio paljastaa onko tämä koettua vai nähtyä.)
Viimeinen muokkaaja, Aaria pvm Tii Jou 21, 2010 14:37, muokattu 1 kertaa |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
vl2008
|
Lähetetty: Tii Jou 21, 2010 14:11 Viestin aihe: |
|
|

Viimeinen muokkaaja, vl2008 pvm Sun Maa 04, 2012 22:38, muokattu 1 kertaa |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|