|
Mopin palsta - Keskustelua vanhoillislestadiolaisuudesta Tervetuloa keskustelemaan vanhoillislestadiolaisuudesta, uskosta ja elämästä. Kaikki asiallisesti keskustelevat ovat tervetulleita.
|

| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
Jemima Vieras
|
Lähetetty: Sun Syy 12, 2010 12:20 Viestin aihe: Jalkojen pesusta, (Mannaa Jumalan lapsille). |
|
|
Joh. 13:14
Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
Tämä tapahtuu niin, että aviopuolisot kodissa pesevät lastensa ja palvelijainsa jalat. He eivät kohtele heitä tyrannin tavalla, vaan antavat hyvän esikuvan. He kehoittavat heitä Jumalan sanaan, niin että heistä tulee hurskaita ja he täyttävät velvollisuutensa.
Aviopuolisot voivat keskenänsä pestä toisensa jalat: Toinen sietää toisen puutteita ja heikkoutta, he eivät riitele eivätkä ruodi toisiaan. Palvelijat voivat pestä isäntäväkensä jalat olemalla uskollisia, tottelevia ja ahkeria nurisematta, kun heitä nuhdellaan heidän omaksi hyödyksensä.
Vielä sekin on jalkojen pesemistä, kun et ainoastaan lahjoillasi palvele muita, sydämestä nöyrry jokaisen edessä ja anna heidän avukseen ja hyödykseen sen, mikä sinulla on muita parempaa, vaan myös se, että toinen antaa anteeksi toisen viat ja virheet. Koko maailmasta et löydä niin puhdasta kristittyä, ettei hänessä olisi jokin erikoinen heikkous. Huomatessasi tällaisia puutteita lähimmäisessäsi muista, että olet velvollinen pesemään hänen jalkansa. Älä arvostele hänen heikkouttaan, vaan mieti, kuinka saattaisit hänet oikealle tielle. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
kehakukkanen

Liittynyt: 25 Hel 2007 Viestejä: 301 Paikkakunta: Armon valtakunta
|
Lähetetty: Sun Syy 12, 2010 13:25 Viestin aihe: |
|
|
Pääsiäiskirjasta [Martti Lutherin ajatuksia pääsiäisen sanomasta, koonnut Roland H. Bainton. Hämeenlinna 1985 (SLEY).]:
Pestessään opetuslastensa jalat Kristus antoi esimerkin rakkaudesta, sillä tällaista on rakkauspalvelemista ja asettumista toisen alapuolelle. Kun ihminen arvostaa toista enemmän kuin itseään, hän on valmis hyviin tekoihin. Jeesus sanoi: "Tekin olette velvolliset pesemään toistenne jalat." Näin Kristus nöyrtyi kaikkia muita alhaisemmaksi. Siinä saamme nähdä todellisen rakkauden, sillä sydämeni on sen luona, jota rakastan ja haluan kaikessa toimia hänen parhaakseen. Tässä tulee näkyviin sääli, laupeus, veljeys ja avuliaisuus. Mutta silloin kiusaaja saapuu sanomaan paavin suulla, että tämä ei riitä; nämä ovat vain tavanomaisia käskyjä. Vaaditaan muutakin; on ruvettava munkiksi, pukeuduttava kaapuun ja paastottava kuutena päivänä viikossa.
Uskoakin pidetään liian tavallisena asiana ja meitä käsketään tekemään jotakin erikoista. Uskoa tulee saarnata pakanoille, mutta kristittyjä täytyy kehottaa enempään, ottamaan munkinkaapu tai muuta sellaista. Itse olen tuskin päässyt alkuun uskossa. Minun on hautaan asti jatkuvasti opittava. En kanna huolta tekoja koskevasta opista. Rukoilen yksinomaan: "Auta minua pysymään lujana uskossa." Jos se tapahtuu, saatte tuoda tänne kaavun ja kaiken, mitä paavi on käskenyt. Rakasta siis lähimmäistäsi ja kunnioita häntä enemmän kuin itseäsi. Mutta sitten sanot taas, että tämähän on vain tavallinen käsky. Minä kysyn sinulta: "Missä on niitä, jotka ovat sen pitäneet? Oletko ehkä sinä? Et ole."
Tämä suurenmoinen rakkaus, että jumalallinen valtias näin nöyrtyy, saattaa meidät kaikki hämmennyksiin. On synti ja häpeä, jos emme ota sitä todesta. Mutta kuka tietää, onko hänen sydämensä puhdas? Katso Juudasta! Siinä hän istuu kuin herra, vaikka hänen sydämensä on paha. Ja Herra Jumala polvistuu palvelijana hänen eteensä. Jos keisari suutelisi kerjäläisen jalkoja, se olisi lemuavaa nöyryyttä eikä sitä kannattaisi mainita sen rinnalla, mitä jumalallinen valtias on tehnyt. Nämä esimerkit ovat niin yleisiä, että emme voi kuvitellakaan pystyvämme niitä noudattamaan. (s.86-87) _________________ Hoivatkaa sentähden toinen toistanne, niinkuin Kristuskin on teidät hoivaansa ottanut Jumalan kunniaksi. (Room.15:7) |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
blastus
Liittynyt: 28 Elo 2007 Viestejä: 981 Paikkakunta: (Jeru)saalemi
|
Lähetetty: Sun Syy 12, 2010 20:37 Viestin aihe: |
|
|
| Mitenkähän tässä valossa sitten Luther on tulkinnut Pietarin pyynnön pestä pää ja kädet (?) sekä Jeesuksen vastauksen? Jalkojenpesuvertaushan on sinänsä suoraviivainen, eikä tarvitse tulkintaa, mutta juuri tuo Pietarin ja Jeesuksen dialogi tekee koko tarinasta tulkinnanvaraisen. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Heino
|
Lähetetty: Maa Syy 13, 2010 13:08 Viestin aihe: Jalkojen pesu |
|
|
Kun luemme jalkojen pesusta, meidän tulisi kysyä itseltämme tuo Jeesuksen opetuslapsilleen tekemä kysymys:
Joh. 13:13 ” Hän sanoi heille: "Ymmärrättekö te, mitä teille tein?”
Tämä Jeesuksen esimerkki jalkojen pesusta on hyvin tärkeätä ymmärtää oikein. Jos ei ymmärretä, mitä Jeesus tahtoo tällä esimerkillään sanoa, niin tulee uskonelämään vääristymiä, jotka johtavat uskomisessa; ”päin mäntyä”!
Näin on minun mielestäni jo käynyt, eli uskominen on jo kiteytetty ”jalkojen pesuksi”, eli toiselta nimeltä ”synnin pois panemiseksi”. Toisaalta saarnataan, että tulee pestä ”matkavaatetta”, joka tarkoittaa ”vanhuskauden vaatetta”, eli Jumalan Pojan lunastustyötä, jolla kaikki uskovat on taivaasta puettu.
Leeviläinen pappi oli Jumalan ohjeiden mukaan puettu:
3 Moos. 8:1 ”Herra sanoi Moosekselle: 2 "Tuo Aaron ja hänen poikansa, heidän papinvaatteensa ja pyhä öljy sekä syntiuhrisonni, kaksi pässiä ja korillinen happamattomia leipiä.”
Pyhän Hengen pappi on myös puettu viittaan, viittaan jolla Jeesus oli puettu:
Ilm. 19:13 ”Hänellä oli pukunaan vereen kastettu viitta, ja hänen nimensä on Jumalan Sana.”
Tästä puvusta Paavali kirjoittaa, että vaikka me tiedämme, että tämä puku on meillä jo täällä ajassa. Me kuitenkin huokaamme, koska voimme menettää tämän pukumme. Kun tämä elämä päättyy, niin emme enää voi tätä täydellisyyttä menettää, koska kilvoitus on päättynyt.
2 Kor. 5:1 ”Me tiedämme, että vaikka tämä meidän maallinen telttamajamme puretaankin, Jumalalla on taivaassa meitä varten ikuinen asunto, joka ei ole ihmiskätten työtä. 2 Täällä ollessamme me huokailemme ja kaipaamme päästä pukeutumaan taivaalliseen asuumme,
3 sillä sitten kun olemme pukeutuneet siihen, emme jää alastomiksi.”
Kyllä kait me nyt itse kukin käsitämme, että tätä vanhurskauden vaatetta, jolla olemme puetut, emme kykene likaamaan. Eikä meillä ole tarvetta olla pyykkäreinä. Mutta vaelluksen jalat likaantuvat!
Jeesus tässä raamatun kohdassa oikein kädestä pitäen näyttää, että jalkojen pesu ei vanhurskauta ketään! Ymmärrättekö te tämän ison asian? Eli katsokaapa nyt, Jeesus pesi kaikkien opetuslastensa jalat, myös Juudaksen. Ei hän tullut puhtaaksi, ei vaikka itse Jeesus pesi hänen jalkansa!
Toisaalta Jeesus sanoo Pietarille: ”Jeesus vastasi: "Jos minä en pese sinua, ei sinulla ole sijaa minun luonani." Eli, vaikka jalkojen pesu ei vanhurskauta – tee meistä uskovaista, Jumalalle kelpaavia, niin kuitenkin meidän tulee antaa pestä jalkamme, että säilyttäisimme yhteyden Jeesukseen.
Kun Pietari tämän ymmärsi, hän tunsi itsensä muiltakin ruumiin osilta likaiseksi ja pyysi, että Jeesus pesisi hänet kokonaan. Tähän Jeesus vastasi: "Se, joka on kylpenyt, ei tarvitse pesua, hän on jo puhdas.* Ja te olette puhtaita, ette kuitenkaan kaikki."
Voi kun me uskossa heikot ja vähävoimaiset, muistaisimme aina tämän lohduttavan Jeesuksen opetuksen:
Joh. 15:3 ”Te olette jo puhtaat, sillä se sana, jonka olen teille puhunut, on puhdistanut teidät.”
Eli me tulemme puhtaaksi Sanan = uskomisen kautta, eli kun uskomme, että Jumalan Poika on sovittanut meidän kaikki syntimme Jumalan edessä ja tämä kun me sydämessämme uskomme, tulemme puhtaaksi.
Miksi sitten on niin tarpeellista antaa pestä ns. vaelluksen jalat? Tämän me ymmärrämme, että on hankala ”tallustella” puhtaassa kodissa likaisi jaloin ja jos vielä toisetkin sen huomaavat. Ja niin siinä käy, jos ei anna pestä pois syntiä, joutuu eroon Jeesuksesta! Tämän takia apostoli kehottaa meitä puhdistuspaikalle, ettemme uupuisi kesken:
Heb. 12:1 ”Kun siis ympärillämme on todistajia kokonainen pilvi, pankaamme pois kaikki mikä painaa ja synti, joka niin helposti kietoutuu meihin. Juoskaamme sinnikkäästi loppuun se kilpailu, joka on edessämme,”
Jeesus näyttää meille oikein kädestä pitäen, miten meidän tulee pestä toistemme jalat. Eli ensinnäkin jalkojen pesu kuului Jeesuksen aikana kaikkein alhaisimman palvelijan tehtäviin. Tästä me jo ymmärrämme, että kun ryhdymme pesemään, niin polvistumme, emme herroina, vaan nöyränä palvelemaan toista uskovaa. Ei niin, että kauhistelemme: Voi tavaton, miten likaiset jalat sinulla on! Ja täälläkin varpaitten välissä….
Kun me olemme suorittaneet palvelustehtävämme, voimme noudattaa, eli tehdä Jeesuksen esimerkin mukaan: ”Pestyään heidän jalkansa Jeesus puki viitan ylleen ja asettui taas aterialle.” Näin tänäkin armon päivänä, olemme uskon kautta puettuina Jumalan Pojan vanhurskauteen. Aamen |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
urahtaja
|
Lähetetty: Maa Syy 13, 2010 17:03 Viestin aihe: |
|
|
Hyvä saarna, entä vl-käytäntö?????
Missä kokouksessa jalkojen pesu rituaali suoritetaan?????
Paavin olen nähnyt sitä tekevän kardinaaleilleen, senkin vain toiselle jalalle. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|