|
Mopin palsta - Keskustelua vanhoillislestadiolaisuudesta Tervetuloa keskustelemaan vanhoillislestadiolaisuudesta, uskosta ja elämästä. Kaikki asiallisesti keskustelevat ovat tervetulleita.
|
| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
spintarella Vieras
|
Lähetetty: Kes Syy 17, 2008 21:20 Viestin aihe: |
|
|
| Jemima kirjoitti: | ONHAN KIRJOITETTU: <<ILOITSE, SINÄ HEDELMÄTÖN, JOKA ET SYNNYTÄ, RIEMAHDA JA HUUDA SINÄ, JOLLA EI OLE SYNNYTYSTUSKIA; SILLÄ YKSINÄISELLÄ ON PALJON LAPSIA, ENEMMÄN KUIN SILLÄ, JOLLA ON MIES!<<
On kuin hän sanoisi: LAKI, HEDELMÄLLISEN, ts SYNAGOGAN AVIOMIES, SYNNYTTÄÄ SANGEN MONTA LASTA. Sillä minään aikana ihmiset, ei ymmärtämättömät, ei edes viisaimmatkaan eikä jaloimmat - siis koko ihmissuku, vapaan lapsia lukuunottamatta - käsitä eivätkä tunne muuta, kaikkein vähimmän parempaa vanhurskautta kuin lain vanhurskauden, -lain käsitteeseen minä sisällytän tässä kaikki lait, niin inhimilliset kuin jumalallisetkin; jos ne pyrkivät toteuttamaan lakia, noudattamalla ulkonaisesti sen vaatimia tekoja, he luulevat olevansa vanhurskaita. |
Kiinnostavaa. Ja tästä päästään aiheeseen, josta olen täällä huudellut kysymyksiä, mutta en ole saanut vastausta. Eli Raamatun tulkintaan. Olen ihmetellyt, että miten yksittäisillä raamatunlauseilla voidaan perustella yhtään mitään. Mistä voi tietää, mihin niillä todella viitataan? Minulla on ollut aina hytinä, että raamatunlausepelissä menee joskus jotain pieleen. Tämä keskustelu havainnollisti hyvin, että ainakin välillä huoli on ollut aiheellinen. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
vanhapiika Vieras
|
Lähetetty: Tor Syy 18, 2008 20:33 Viestin aihe: |
|
|
Kiitos Jemima kirjoituksestasi, jossa kerroit, että kohta "ONHAN KIRJOITETTU: <<ILOITSE, SINÄ HEDELMÄTÖN, JOKA ET SYNNYTÄ, RIEMAHDA JA HUUDA SINÄ, JOLLA EI OLE SYNNYTYSTUSKIA; SILLÄ YKSINÄISELLÄ ON PALJON LAPSIA, ENEMMÄN KUIN SILLÄ, JOLLA ON MIES!<<"
on vertauskuva ja tarkoittaa aivan muuta kuin, että yksinäisellä on enemmän lapsia kuin naimisissa olevalla.
Tällä kohdalla on lohdutettu yksinäisiä. Onko siinä mitään lohtua yksinäiselle. Minusta ei ole, koska jokainen sen tajuaa, että yksinäisellä ei ole yhtään lasta, ei miestäkään. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Jemima

Liittynyt: 26 Hel 2007 Viestejä: 3710 Paikkakunta: Villa Ancka
|
Lähetetty: Tor Syy 18, 2008 20:45 Viestin aihe: |
|
|
Ollos hyvä, Arvoisa Tyttönainen!
Kun luin tän ketjun alotuksen, mulle tuli het mieleen et Luther kirjottaa galatalaiskirjeen selityksissä tuosta raamatunpaikasta. Meninpä sit tarkistaan asianlaidan ja ekka meinasin kirjottaa vain tuon pätkän, mutta kun se kuului siihen "Haagar ja Saara" -aiheeseen niin kiinteesti, päätin kirjottaa koko höskän tuonne Luther -osioon.
Jossaki vaiheessa jatkan sinne kirjoittelua em aiheesta...
Mieki oon aina ajatellu ettei tuo raamatunkohta jotenki passaa lohdutukseksi yksinäisille. En vaan oo snaijjannu  |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
toiste Vieras
|
Lähetetty: Tor Syy 18, 2008 22:24 Viestin aihe: |
|
|
| Jemima kirjoitti: | Mieki oon aina ajatellu ettei tuo raamatunkohta jotenki passaa lohdutukseksi yksinäisille. En vaan oo snaijjannu  | Sama vika. Voi tulla vahinkoa, jos tulkitaan Raamattua asiantuntemattomasti ja lattean pinnallisesti. Pelkkä oma elämänkokemus tai seuroissa kuullut sanonnat eivät valitettavasti riitä tulkinnassa. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
utelias
|
Lähetetty: Lau Syy 20, 2008 21:24 Viestin aihe: |
|
|
Lapset tuo iloa, toistenkin lapset. Kun menee lapsiperheeseen kylään tai avuksi, saa pitää sylissä noita pikkuisia, ei ehdi muistaa edes omaa yksinäisyyttään.
Mutta palatessa omaan yksinäiseen kotiin, on jo kyynel silmässä ja usein tulee kunnon itkukin. Siinä vaiheessa aina muistaa, että ne lapset EI ole minun lapsiani. Minulla ei ole yhtään enempää lapsia, kuin perheellisilläkään. Itseasiassa minulla ei ole YHTÄÄN lasta.
 |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Jänes

|
Lähetetty: Sun Mar 01, 2009 4:21 Viestin aihe: Tekstissä puhutaan Jerusalemista |
|
|
Jesaja 54
Jerusalem, hylätty vaimo, saa armon
1 Riemuitse, hedelmätön, sinä joka et koskaan synnyttänyt! Huuda riemusta, iloitse, sinä joka et ole synnytyskipuja kokenut! Nyt sinulla, hylätyllä, on enemmän lapsia kuin konsanaan aviovaimolla, sanoo Herra.
...
3 Sinä laajenet oikealle ja sinä leviät vasemmalle, sinun jälkeläisesi perivät muukalaisten maat ja asuttavat autioiksi jääneet kaupungit.
...
Uusi Jerusalem
11 Sinä onneton, myrskyn piiskaama, sinä jota kukaan ei lohduta! Malakiitilla minä peitän sinun seinäsi, minä lasken sinun perustuksesi safiireista,
12 rubiineilla minä päällystän sinun muuriesi harjat, sinun porttisi minä rakennan vuorikristallista ja jalokivistä koko sinun ympärysmuurisi.
Teksti on runollinen. Otsikossa on metafora: "Jerusalem, hylätty vaimo". Jerusalemia myös puhutellaan toisessa persoonassa: "..minä päällystän sinun muuriesi harjat..", "..sinun porttisi minä rakennan.." ja myös "..Huuda riemusta, iloitse.."
Kun siis alussa sanotaan "1 Riemuitse, hedelmätön, sinä joka et koskaan synnyttänyt! Huuda riemusta, iloitse, sinä joka et ole synnytyskipuja kokenut! Nyt sinulla, hylätyllä, on enemmän lapsia kuin konsanaan aviovaimolla, sanoo Herra", tällä ei puhuta hedelmättömälle ja lapsettomalle naiselle vaan Jerusalemille. --> Naiset, tätä ei ole osoitettu teille. Nämä kehoitukset (huuda, iloitse) koskevat Jerusalemia.
On oleellista myös lukea Raamatunpaikkojen otsikot, kuten tässäkin tapauksessa. Lukukappaleitten sisältö voi muuttua päinvastaiseksi jos ne vedetään irti asiayhteydestään. Esim. tässä tapauksessa vedetään irti otsikostaan.
Jumalan sana sanoo tosiasiassa aivan muuta hedelmättömistä:
Luuk. 23:29
'Tulee aika, jolloin sanotaan: 'Autuaita ovat hedelmättömät, autuaita ne kohdut, jotka eivät ole synnyttäneet, ja rinnat, jotka eivät ole lasta ruokkineet.'
Nyt jos koskaan on sellainen aika.
Moni haluaisi lukea Jesajan 54:n luvun kirjaimellisesti ja "Riemuita hedelmättömyydestään, huutaa riemusta ja iloita siitä ettei ole koskaan synnytyskipuja kokenut." Vaan se ei ole Jumalan tahto. Jumalan tahto on: Matt. 3: "16 Naiselle hän sanoi: -- Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, ja kivulla sinä olet synnyttävä lapsesi. " _________________ ”Kristus on meidän rauhamme "(Ef. 2:14) |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|