|
Mopin palsta - Keskustelua vanhoillislestadiolaisuudesta Tervetuloa keskustelemaan vanhoillislestadiolaisuudesta, uskosta ja elämästä. Kaikki asiallisesti keskustelevat ovat tervetulleita.
|
Mainos
Sulje

| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Miksi et osallistu keskusteluun Mopin palstalla? |
| En rohkene tai tunne osaavani |
|
45% |
[ 11 ] |
| Ei ole tarvetta tuoda ajatuksiani julki |
|
25% |
[ 6 ] |
| Palstan ilmapiiri tai henki ei tunnu itselleni sopivalta |
|
20% |
[ 5 ] |
| Seuraan keskustelua vain työni (tai muun tehtävän) puolesta |
|
0% |
[ 0 ] |
| Luen keskusteluja vain satunnaisesti tai ei muuten ole aikaa kirjoittaa |
|
8% |
[ 2 ] |
|
| Ääniä yhteensä : 24 |
|
| Kirjoittaja |
Viesti |
Jemima Vieras
|
Lähetetty: Tii Syy 30, 2008 17:25 Viestin aihe: |
|
|
Kerrompa omaa psalmiani; mie en sikstakii osallistu keksusteluihin...ööö, oonpas mie tainnu sittenki jonki kerran osallistua !
Mut mie oon ihan varma et just ne ihanimmat ja rakentavimmat keskustelut muhii just niitten palstalaisten otsalohkojen takana, jotka ovat vuosia seuranneet sivusta ihan hipi-hiljaa, ottaneet muitten virheistä ja älämölöistä opiksi ja hioneet mielessään hyviä kommenetteja poikineen, jotka sitten sopivassa tilanteessa pläjäyttävät kehiin!
Nyt vaan innolla oottamaan niit pläjäytyksii! Nokari, en tarkottanu sua! Enkä suakaan Sanis! Perttu, mitä työnnät nokkaasi niin innokkaana esiin??? |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Tutkijatohtori Vieras
|
Lähetetty: Tor Mar 20, 2008 14:17 Viestin aihe: Tutkijatohtorin esittely |
|
|
Tervehdys kaikille,
Olen jo pitkään seurannut tämän palstan asiallisia keskusteluja ja haluaisin nyt osallistua itsekin. Olen evankelisluterilaisen kirkon piriissä toimivan Yhteysliikkeen aktiivijäsen ja tieteentekijä. Olen jo kaksi ja puoli vuotta elänyt ja asunut rakkausuhteessa samaa sukupuolta olevan vanhoillislestadiolaisen miehen kanssa, vaikka en itse ole vanhoillislestadiolainen.
Olen itse ollut julkisesti kaapista ulkona jo vuosia. Rakkaani on jo uskaltanut kertoa omasta rakkauden suunnasta vanhemmilleen, sisaruksilleen ja lähimmille työtovereilleen. Alkujärkytyksen jälkeen he ovat hyväksyneet rakkaani ja minut. Hänen nuorin siskonsa on jo uskaltautunut meille kotiin tapaamaan minua ja hän ilmaisi pitävänsä minusta.
Koska rakkaani on vasta ottamassa aivan avoimuuden ensi askelia, en halua tässä vaiheessa tulle julkisesti esiin täällä. Tiedämme, että joidenkin vanhoillislestadiolaisten on vaikeaa ymmärtää samaa sukupuolta olevien rakkaussuhteita. Haluan suojella puolisoani kaikilta vaikeuksilta ja siksi esiinnyt itse täysin nimettömänä näillä palstoilla.
Olen itse kasvanut kristillisen, Moraalisen jälleenvarustautumisen liikkeeseen (MRA) kuuluvien isovanhempien vaikutuspiirissä, joten tiedän omakohtaisesti jotakin tiukkamoraalisista liikkeistä. Taustani vaikutuksesta yritin toistakymmentä vuotta muuttaa itseäni heteroksi sielunhoidon, hormonilääkityksen ja monivuotisen psykoanalyysin keinoin. Sillä ei ollut mitään vaikutusta seksuaaliseen suuntautumiseeni, mutta se köyhdytti minut ja jouduin vuosikausia saamaan korjaavaa hoitoa muuttumisyritysten aiheuttamiin psyykkisiin vaurioihin.
Toivon, ettei kukaan enää joutuisi kärsimään samalla tavalla harhaanjohtavan tiedon ja hoitovirheiden takia. Haluan myös liennyttää niitä ennakkoluuloja ja stereotypioita, joita monilla vaktaväestöön kuuluvilla on vanhoillislestadiolaisia kohtaan ja monilla vanhoillislestadiolaisilla homoja ja lesboja kohtaan.
Haluan toimia ystävällisesti ja rauhanomaisesti siten, että voidaan välttää turhat vastakkainasettelut ja viholliskuvat. Tiedän kokemuksesta miten ystävällinen kädenojennus, asiallisen tiedon antaminen ja henkilökohtainen tutustuminen parhaiten hälventävät pelkoja ja ennakkoluuloja.
Konkreettisena toimenpiteenä esittäydyin SRK:n Olavi Voittoselle viime keväänä hänen saarnansa jälkeen ja annoin hänelle Yhteysliikkeen piirissä toimitetun teoksen Synti vai siunaus, jonka ovat toimittaneet rovasti Liisa Tuovinen ja teol. tri Martti Nissinen.
Pyytäisin nyt ajatuksia ja ehdotuksia siitä, miten voisimme yhdessä jakaa asiallista tietoa vanhoillislestadiolaisten keskuuteen ja miten saisimme käynnistettyä itse sateenkaarikansaan kuuluvien avointa toimintaa SRK:n piirissä. Miten siellä saataisiin aikaan ensimmäiset Sateenkaariseurat?
On tärkeää, että joku itse vanhoillislestadiolainen lesbo tai homomies uskaltautuu ensimmäisenä esiin. Me muut voimme antaa tukea. Kuka olisi valmis toimimaan?
Ystävällisin terveisin,
Tutkijatohtori |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
teepee

|
Lähetetty: Tor Mar 20, 2008 14:25 Viestin aihe: |
|
|
tervetuloa keskusteluun teetee
t:teepee _________________ Vīta est tempus optimum hominis |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
toiste Vieras
|
Lähetetty: Tor Mar 20, 2008 17:17 Viestin aihe: Re: Tutkijatohtorin esittely |
|
|
Tervetuloa minunkin puolestani tälle suosikkipalstalle! Usko tai älä, vaikka täällä käydään aika ajoin haastavaakin keskustelua "oikeasta uskosta", Mopin palsta on jostain kumman syystä varjeltunut tuhoisilta myrskyiltä ja karikoilta, joihin useimmat uskontoaiheiset keskustelupalstat juuttuvat. Vl-ihmiset (nykyiset ja entiset) ovat ehkä eläneet "suljetussa ja vaikenevassa herätysliikkeessä", mutta keskustelemaan ollaan opittu, esimerkillisesti.
Tämä Moppi on vissiin ammatti-ihmisenä ja ihmisenä super-hyvä opettaja. Paras opettajahan on sellainen, jonka ei juurikaan tarvitse enää puuttua prosessiin... oppijat oppivat luonnostaan kun he ovat itse sisäisesti motivoituneita, heille luodaan puitteet ja tarjotaan mahdollisuus saada tukea!
| Tutkijatohtori kirjoitti: | Tiedän kokemuksesta miten ystävällinen kädenojennus, asiallisen tiedon antaminen ja henkilökohtainen tutustuminen parhaiten hälventävät pelkoja ja ennakkoluuloja.
Konkreettisena toimenpiteenä esittäydyin SRK:n Olavi Voittoselle viime keväänä hänen saarnansa jälkeen ja annoin hänelle Yhteysliikkeen piirissä toimitetun teoksen Synti vai siunaus, jonka ovat toimittaneet rovasti Liisa Tuovinen ja teol. tri Martti Nissinen. |
Uskon, että ystävällisyys ja kädenojennus ovat sitä inhimillistä ja hyväksyvää kanssakäymistä, jota samoin myös moni vl-uskonsa takia poikkeavuutta ja leimaamista kokenut vl-uskovainen kaipaa ympäristöltään, ei-vl-taholta.
| Tutkijatohtori kirjoitti: | | Pyytäisin nyt ajatuksia ja ehdotuksia siitä, miten voisimme yhdessä jakaa asiallista tietoa vanhoillislestadiolaisten keskuuteen ja miten saisimme käynnistettyä itse sateenkaarikansaan kuuluvien avointa toimintaa SRK:n piirissä. Miten siellä saataisiin aikaan ensimmäiset Sateenkaariseurat? | Kaikki kehitys tarvitsee vision, unelman, joka suuntaa toimintaa.
I have a dream, julisti Martin Luther King vuonna 1961, ja vuonna 2009 Yhdysvaltoja johtaa musta presidentti.
Yes, we can! |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Etsijä Vieras
|
Lähetetty: Per Mar 21, 2008 10:36 Viestin aihe: Re: Tutkijatohtorin esittely |
|
|
| Tutkijatohtori kirjoitti: | Taustani vaikutuksesta yritin toistakymmentä vuotta muuttaa itseäni heteroksi sielunhoidon, hormonilääkityksen ja monivuotisen psykoanalyysin keinoin. Sillä ei ollut mitään vaikutusta seksuaaliseen suuntautumiseeni, mutta se köyhdytti minut ja jouduin vuosikausia saamaan korjaavaa hoitoa muuttumisyritysten aiheuttamiin psyykkisiin vaurioihin.
Toivon, ettei kukaan enää joutuisi kärsimään samalla tavalla harhaanjohtavan tiedon ja hoitovirheiden takia. |
Kiitokset valtavan hienosta "esiintulemisesta" tällä palstalla, TT - ja tervetuloa palstalle toisen "uuden" puolesta! Tämä ote kirjoituksestasi vahvistaa omakohtaisella kokemuksellasi täydellisesti sen, miten kerrassaan vastenmielisiä ja luonnonvastaisia nämä "eheytyshoidot" mallia Aslan ovat. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
jairus

|
Lähetetty: Per Mar 21, 2008 13:08 Viestin aihe: |
|
|
| Ehkä voisi perustaa kokonaan uuden osion otsikolla Usko ja tiede tms. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Tutkijatohtori Vieras
|
Lähetetty: Per Mar 21, 2008 14:59 Viestin aihe: |
|
|
| jairus kirjoitti: | | Ehkä voisi perustaa kokonaan uuden osion otsikolla Usko ja tiede tms. |
Se voisi olla hyvä ratkaisu. Haluaisin jatkossa käsitellä mm. Raamatun alkutekstien tutkimuksesta nousevia kysymyksiä, mm. sitä kohdistuiko Paavalin tekstien tuomio _kaikkiin_ homoihin ja lesboihin, vai ainoastaan moraalisesti tuomittavaan käyttäytymiseen (eikä homouteen yleensä), mihin Paavalin alkutekstien terminologia näyttäisi viittaavan . Tätä kysymystä on käsitellyt mm. TT Martti Nissinen. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Mttthh

|
Lähetetty: Per Mar 21, 2008 15:45 Viestin aihe: |
|
|
Minä en usko, että vanhoillislestadiolaisuus ikinä kehittyisi niin paljon, että homoseksuaalit hyväksyttäisiin kokonaan. Jos jo älyttömistä elämäntapasäännöistä pääseminen on liki mahdotonta tuolle yhteisölle, miten homoseksuaalisuus voisi saada myönteisen vastaanoton? _________________ jalat ja kädetkin tietävät
miltä tuntuu koskettaa
maata, jota ei ole |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|