Mopin palsta - Keskustelua vanhoillislestadiolaisuudesta Foorumin päävalikko Mopin palsta - Keskustelua vanhoillislestadiolaisuudesta
Tervetuloa keskustelemaan vanhoillislestadiolaisuudesta, uskosta ja elämästä. Kaikki asiallisesti keskustelevat ovat tervetulleita.

OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy   
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään
 Viimeisimmät aiheet kotisivuilleViimeisimmät aiheet kotisivuille   

Kirkon kanta ehkäisykysymykseen salattu

Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Mopin palsta - Keskustelua vanhoillislestadiolaisuudesta Foorumin päävalikko -> Artikkelit - muu lehdistö
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
saaruli

LähetäLähetetty: Kes Tam 12, 2011 21:07    Viestin aihe: Kirkon kanta ehkäisykysymykseen salattu Vastaa lainaamalla viestiä

Asiasta kertoo tänään Kotimaa24 http://www.kotimaa24.fi/uutiset/1259-kion-lestadiolaisten-ehkaisykielto-ihmisoikeusloukkaus
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Naomi

LähetäLähetetty: Kes Tam 12, 2011 22:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jumalalle kiitos, emme ole yksin! Nyt on keskustelun aika.
Lainaus:
- Jonkun on mielestäni sanottava ääneen jotakin tästä asiasta. KION katsoo tässä piispojen puoleen. Toivoisin, että piispat keskustelisivat rauhanyhdistyksen johdon kanssa, Hukari sanoo.

Aleksanteri

LähetäLähetetty: Kes Tam 12, 2011 23:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vaikka itsekään en ole sitä mieltä, että "ehkäisykielto" mikään hyvä juttu on, niin en oikein osaa nähdä ihmisoikeusrikkomuksena sitä, että jotkut ihmiset ajattelevat ehkäisyn olevan syntiä. Jos olisi niin, että ehkäisyä käyttäviä ihmisiä esimerkiksi kivitettäisiin hengiltä tai pakotettaisiin seksiin ilman ehkäisyä, niin sitten voitaisiin puhua jostakin ihmisoikeusloukkauksesta. En itse pysty kokemaan ehkäisyä koskevan virallisen vl-mielipiteen millään tavalla loukkaavan minun ihmisoikeuksiani, vaikka olenkin ihan tavallisen lestadiolaisen perheen kasvatti.

Saahan ihmisillä, myös lestadiolaisilla, mielipiteitä olla. Eihän minun tarvitse kenellekään kertoa omasta ehkäisystäni, eikä niin muodoin kukaan pysty minua oikeasti kieltämäänkään ehkäisyn käytöstä, ei lestadiolaiset, katoliset tai muslimitkaan. En usko, että kenellekään tulisi edes mieleenkään yrittää pakottaa minua seksiin ilman ehkäisyä. Mitenköhän sellainen edes onnistuisi? Smile Toki on surullista, jos esimerkiksi puoliso painostaa toista seksiin ilman ehkäisyä, mutta tällaiset asiat pitää tietenkin jutella selväksi ennen kuin niin vakavaa parisuhdetta aletaan perustamaan.

Jotenkin tuntuu uskonnonvapauden murskaamiselta sellainen, että ihmisiä kielletään pitämästä ehkäisyä syntinä, eikä se minulta ole pois jos joku on sitä mieltä, että ehkäisy on väärin. Siinäpähän on. Kokonaan toinen asia tietenkin on, että oikeasti poistetaankin ihmisiltä oikeus uskoa tietyllä tavalla tai olla tiettyä mieltä asiasta. Kyllä sitäkin vaihtoehtoa toki voi minun puolestani pohtia, ei siinä mitään.
Takaisin alkuun
lyyleri

LähetäLähetetty: Tor Tam 13, 2011 10:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näin on , Aleksanteri, usko on ihan henkilökohtainen asia...kukkaan ei voi toisen puolesta uskoa ja valvoa..jokkainen valvoo oman uskonsa raittiuden. Joka haluaa kilvoitella hyvän uskon kilvoituksen...eli uskoa omat syntinsä anteeksi Kristuksen sovintotyön ansiosta...se haluaa Jumalan tahdon mukaisesti tässä maailmassa elää. Ihmisiä voi petkuttaa, Jumala näkkee sydämmeen !
Takaisin alkuun
Naomi

LähetäLähetetty: Tor Tam 13, 2011 11:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei sitä tule pitääkään vääränä jos joku henkilö ITSE haluaa ottaa kaikki lapset vastaan, mutta siitä tulee ihmisoikeusloukkaus siinä vaiheessa kun ehkäisemättömyydestä tehdään autuuden ehto joka määrää ihmisen elämää yli oman terveyden. Sitä se paljolti on vanhoillislestadiolaisuudessa, ehkäisykielteisyyksineen ja mm. siinä että sallimiset katsottaisiin "tapaus tapaukselta" jonkun ulkopuolisen toimesta. Olen mm. kuullut vl-ÄIDIN Shocked kommentin, että masennus ei ole syy ehkäisyyn. Tuollainen ajattelutapa on vakavalaatuisen ongelmallista masennuksesta kärsiville!! Eikä sillä ole raamatullista tai luterilaista pohjaa.

Tunnetko Aleksanteri rikkoutuneita perheitä? Tiedätkö, että ihan faktojenkin mukaan 50% avioeroista tapahtuu lapsen ensimmäisen elinvuoden aikana? Voisin tänne kirjoittaa totuudenmukaisia kertomuksia sellaisista perheistä, joissa lapsia on syntynyt tiuhaan, jompikumpi tai molemmat vanhemmista ovat masentuneet pahoin ja seuraukset ovat olleet traagiset (esim. toinen päätynyt linnaan). Ei voi katsoa pelkästään omaa onnistumista, on katsottava asioita kokonaisuuksina.
diogenes sinopelainen

LähetäLähetetty: Tor Tam 13, 2011 11:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Naomin kirjoituksen jälkeen aamenta pukkaa.
Nimim. kokemus
Takaisin alkuun
Aleksanteri

LähetäLähetetty: Tor Tam 13, 2011 12:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Naomi kirjoitti:
Ei sitä tule pitääkään vääränä jos joku henkilö ITSE haluaa ottaa kaikki lapset vastaan, mutta siitä tulee ihmisoikeusloukkaus siinä vaiheessa kun ehkäisemättömyydestä tehdään autuuden ehto joka määrää ihmisen elämää yli oman terveyden.

Ei kai kukaan ihminen voi oikeasti päättää, että tämä tai tuo asia on autuuden ehto? Jos joku sanoo, että ehkäisemättömyys on autuuden ehto, niin eihän sellaista tietenkään pidä uskoa ennen vedenpitäviä todisteita. Ja koska elämme jo 2000-luvulla, on jokaisella mahdollisuus ottaa asioista selvää ja tehdä omat johtopäätökset tuollaisista väitteistä. Ehkä haluankin peräänkuuluttaa ihmisten omaa vastuuta näinkin isoista asioista.

Ei päätöksiä ehkäisyn tai muun vastaavan oikeellisuudesta minusta kuulu ulkoistaa millekään SRK:lle. Pitää pohtia itse mikä on oman ja muun perheen kannalta paras ratkaisu. Kyllähän mielipiteiden esittäjiä on maailma täynnä, mutta niitä kaikkia eri mielipiteitä ei voi kuitenkaan noudattaa, joten olemassaolevan tiedon pohjalta pitää tehdä oma päätös. En kuitenkaan olisi kieltämässä kaikkien maailman mielipiteiden esittäjienkään oikeutta sanoa mielipidettään, koska ei sellainenkaan tunnu oikealta.

Lainaus:
Olen mm. kuullut vl-ÄIDIN Shocked kommentin, että masennus ei ole syy ehkäisyyn. Tuollainen ajattelutapa on vakavalaatuisen ongelmallista masennuksesta kärsiville!! Eikä sillä ole raamatullista tai luterilaista pohjaa.

Ovathan tällaiset kommentit aika HC-kamaa, mutta edelleen, aikuisen ihmisen pitää itse tehdä päätös siitä mikä on oikein ja mikä väärin. Ymmärrän kyllä sinänsä, jos kirkko ei halua sallia epäraamatullisten näkemysten opettamista, mutta se on sitten kirkon oma päätös, että potkaistaanko vl-liike ulos. Tähän en usko, koska vl-liikkeen poistuminen kirkosta toisi kirkolle isoja tappioita niin taloudellisella kuin muillakin sektoreilla.

Lainaus:
Tunnetko Aleksanteri rikkoutuneita perheitä? Tiedätkö, että ihan faktojenkin mukaan 50% avioeroista tapahtuu lapsen ensimmäisen elinvuoden aikana? Voisin tänne kirjoittaa totuudenmukaisia kertomuksia sellaisista perheistä, joissa lapsia on syntynyt tiuhaan, jompikumpi tai molemmat vanhemmista ovat masentuneet pahoin ja seuraukset ovat olleet traagiset (esim. toinen päätynyt linnaan). Ei voi katsoa pelkästään omaa onnistumista, on katsottava asioita kokonaisuuksina.

On ehkä totta, että ajattelen asiaa turhan paljon omalta kantilta. Olen kuitenkin sitä mieltä, että ennen avioliiton solmimista näitä asioita on syytä pohtia puolison kanssa, eli esim. miten ehkäisyä käytetään normaalitilanteissa ja sitten niissä tilanteissa jos toinen sairastuu jne. Jos asoista on puolisoiden kesken keskusteltu ennen naimisiinmenoa, niin ongelmia ei tule. Tällaisten juttujen pitäisi minusta olla nykyaikana itsestään selviä ja näen jossain määrin vääränäkin sen, että asioista ei sovita etukäteen.

Ehkä en itse ihan täysin ymmärrä, miksi osa ihmisistä ei mieti asioita ja pohdi niitä omasta näkökulmastaan. Kun siis mielipiteitä tähän maailmaan mahtuu oikeasta ja väärästä, eikä kukaan kuitenkaan voi tehdä kaikkia asioita mitä eri ihmiset näkevät oikeaksi ja vääräksi. Onhan selvää, että joku mustavalkoinen käsitys oikeasta ja väärästä ei ole yleistettävissä kaikkiin tilanteisiin.

Silti olen sitä mieltä, että mielipiteitä oikeasta ja väärästä pitää saada esittää. Ehkä pitäisi ottaa koulujen opetussuunnitelmaan sellainen, että lapsille opetettaisiin, että jos joku sanoo punaisten karkkien olevan pahanmakuisia, niin se ei välttämättä ole absoluuttinen totuus, vaan asia kannattaa tutkia itse. On tavallaan velvollisuuskin olla nielemättä ihan kaikkea pureskelematta ensin.
Takaisin alkuun
manchesterman

LähetäLähetetty: Tor Tam 13, 2011 14:03    Viestin aihe: ei srk:sta mitään ohjeita tarvitse kysellä koska....... Vastaa lainaamalla viestiä

he itse teilaavat tämän tavan toimia ja uskoa, kuten lainauksestani nähdään. Ei he ole mikään paavinvaltaistuin, sellaista uskomustahan on lienee enemmänkin esikoislestadiolaisten parissa....

"
Vanhoillislestadiolaisen liikkeen pääsihteerinä aloittaneen Tuomas Hännisen mukaan SRK ei ole liikkeen operatiivinen johto eikä sillä ole eri asioihin totuuksina julistettavia linjaratkaisuja.

Vuoden alusta Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistyksen (SRK) vs. pääsihteerinä aloittava Hänninen siirtyy varsinaiseksi pääsihteeriksi 1.4. alkaen hänen edeltäjänsä Aimo Hautamäen jäädessä eläkkeelle.

Hänninen näkee SRK:n tärkeimmäksi tehtäväksi paikallisten rauhanyhdistysten tukemisen.
"
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Mopin palsta - Keskustelua vanhoillislestadiolaisuudesta Foorumin päävalikko -> Artikkelit - muu lehdistö Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

4000 euron laina

Hanki sinäkin ilmaiset kotisivut, ilmainen foorumi tai blogi