|
Mopin palsta - Keskustelua vanhoillislestadiolaisuudesta Tervetuloa keskustelemaan vanhoillislestadiolaisuudesta, uskosta ja elämästä. Kaikki asiallisesti keskustelevat ovat tervetulleita.
|
Mainos
Sulje

| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
Jemima Vieras
|
Lähetetty: Sun Lok 24, 2010 12:36 Viestin aihe: Tervehtiminen ja synninpäästösanat |
|
|
Kovasti harva vahoillislestadiolainen ihminen tietää sen, että synninpäästäsanat Jeesuksen nimessä ja veressä... ovat tulleet käytäntöön kahden vl-naisen toimesta ja jonka käyttöönottoa, oliko se nyt LLL itse ja Raattamaa kovasti alkuun puntaroivat.
Myös tosi harva tietää historiastamme edes sen vertaa, että tervehtimiskäytätöönkin tuli muutosta 60-luvulla. Sitä ennen tervehdittiin paljon "leväperäisemmin" vähän kaikkia. Ja oliko jopa niin, että alkuaan ei edes sanottu Jumalan terve, vaan Jumalan rauhaa...? Niin kuin edelleenkin joissain maissa sanotaan kaikille uskonnosta riippumati.
Löytäiskö joku dokumenttia näihin? Pöly?
Nohh. Miulle nuo molemmat "sanonnat" tarkoittavat sekä hyvää että pahaa. Riippuu siitä, mihin tarkoitukseen ja missä eri tilanteissa niitä käytetään ja on käytetty. Kun minun elämäni todellisuutta on ollut joskus sellainenkin, että synninpäästösanat ovat olleet kovan kiemurtelun, tiettyjen sanamuotojen, syvän nöyryyden jne. takana, niin minun kohdalla nuille sanoille on heittynyt myöskin aika synkkä varjo siltä osin. Mutta myös vapauttava, sikälimikäli vapautusta kuuluu ja on kuulunut.
Tervehtimisen osalta on kans ristiriitainen olo. Kun sitä käytetään ja on käytetty uskovaisen ja epäuskoisen raja-aitana, sen alkuperäinen ja Jumalan rauhaa kaikille toivottava merkitys on hämärtynyt ja kaikonnut. Kuinka paljon lieneekin tuolla nykyisellä tervehtimiskulttuurillamme aiheutetaan ja on aiheutettu murhemieltä ihmisille...?
Viimeksi eilen eräs vl-immeinen veti takaisin Jumalan terveensä, jonka minulle vahingossa sanoi. Hän ei voi pitää minua uskovaisena, koska kirjoitin Kotimaahan "pahaa uskovaisista". |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Saara
|
Lähetetty: Sun Lok 24, 2010 17:56 Viestin aihe: |
|
|
| Jemima, ymmarran taysin tunnelmasi eilisen jalkeen. Itselleni vuosia sitten Jerusalemin kaduilla tapahtui samaa, kun imatralainen vanh.lestadiolainen ryhma oli kulkemassa. Juttelin heille ja lopulta erotessamme eras nainen tuli pyytamaan anteeksi, "kun mina erehdyksessa tervehdin sinua Jumalan terveella". Olikohan ihan todella Jumalan mielen mukainen toteamus hanelta, ihmettelen vielakin. Mutta ryhmaetu vaatii vaikka mita lahimmaisen loukkaamiseksi nakojaan. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Jemima Vieras
|
Lähetetty: Maa Lok 25, 2010 7:39 Viestin aihe: |
|
|
Saara, mua ei niinkään loukannu tuo tervehtimättömyys, vaan harmittaa koko "systeemi", joka aiheuttaa kyseistä ilmiötä. Kysehän on viimekädessä vallasta. Ja tuo immeinenhän toimi vain marionetti-nuken tavoin ja on uhri ymmärtämättä sitä itse. Kaikki pontisit hänelle; hänhän toimi oikein suoraselkäisesti ja mallikkaasti, toisin kuin kaikki muut veeällät, jotka tervehtivät minua, puhujista lähtien. Tämä kokemukseni oli siis ensimmäinen laatuaan minulle .
Tässä on semmoinen hauska piirre, että en tiedä olisiko tuo henkilö nyt ihan pelkkä Kotimaan kirjoitukseni johdosta tullut johtopäätökseen, että olen uskoton vötkäle, mutta kuka nyt voi miulle tunnustaa lukevansa näitä nettikirjoituksiani, koska näitä ei ole "lupa lueskella". Hih, kinkkistä heille. Paitti puhujat saavat ilmeisesti lukea, heille tämä synti on luvallista. Samoten vl-foorumilaisille. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
pakkula

Liittynyt: 08 Maa 2007 Viestejä: 557 Paikkakunta: Pohjanmaan rajan eteläpuolella
|
Lähetetty: Kes Lok 27, 2010 17:03 Viestin aihe: |
|
|
Ei se tervehtimiskäytäntö ole alkanut 1960 -luvulla, paljon vanhempaa se on. 1950 -luvulla muistan lukeneeni Lasten Siionista sellaisen tapahtumakertomuksen, äitini on oppinut sen lapsena 1920 -30 -luvuilla, ja kertonut siitä muun muassa minulle. Sitä paitsi sama opetus löytyy apostolin kirjoituksesta Raamatustamme. _________________ Kun pimeys on poissa, ja valkeus valistaa, ei ole pahennusta, vaan rakkaus rakentaa.SL 99: 4 |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
blastus
Liittynyt: 28 Elo 2007 Viestejä: 981 Paikkakunta: (Jeru)saalemi
|
Lähetetty: Kes Lok 27, 2010 17:51 Viestin aihe: Re: Tervehtiminen ja synninpäästösanat |
|
|
| Jemima kirjoitti: | | Viimeksi eilen eräs vl-immeinen veti takaisin Jumalan terveensä, jonka minulle vahingossa sanoi. Hän ei voi pitää minua uskovaisena, koska kirjoitin Kotimaahan "pahaa uskovaisista". |
Nämä ihmiset tekevät pahaa ainoastaan itselleen. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Aleksanteri
|
Lähetetty: Kes Lok 27, 2010 21:10 Viestin aihe: |
|
|
| pakkula kirjoitti: | | Ei se tervehtimiskäytäntö ole alkanut 1960 -luvulla, paljon vanhempaa se on. 1950 -luvulla muistan lukeneeni Lasten Siionista sellaisen tapahtumakertomuksen, äitini on oppinut sen lapsena 1920 -30 -luvuilla, ja kertonut siitä muun muassa minulle. Sitä paitsi sama opetus löytyy apostolin kirjoituksesta Raamatustamme. |
Tokihan varmasti tervehtimistä on ollut aina, mutta hieman epäilen, että vaikkapa Lasten Siionissa olisi esitetty, että tervehdi tietyllä tavalla tiettyjä ihmisiä ja toisella tavalla muita. Varmahan en tästä missään tapauksessa ole. Apostolin opetuksesta kuulisin mielelläni lisää. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Joosua
|
Lähetetty: Kes Lok 27, 2010 21:45 Viestin aihe: |
|
|
Aleksanteri:
| Lainaus: | | Lainaus: | pakkula kirjoitti:
Ei se tervehtimiskäytäntö ole alkanut 1960 -luvulla, paljon vanhempaa se on. 1950 -luvulla muistan lukeneeni Lasten Siionista sellaisen tapahtumakertomuksen, äitini on oppinut sen lapsena 1920 -30 -luvuilla, ja kertonut siitä muun muassa minulle. Sitä paitsi sama opetus löytyy apostolin kirjoituksesta Raamatustamme. |
Tokihan varmasti tervehtimistä on ollut aina, mutta hieman epäilen, että vaikkapa Lasten Siionissa olisi esitetty, että tervehdi tietyllä tavalla tiettyjä ihmisiä ja toisella tavalla muita. Varmahan en tästä missään tapauksessa ole. Apostolin opetuksesta kuulisin mielelläni lisää. |
Pakkula vastatkoon omasta puolestaan mitä vastaa, mutta minä voin sanoa omasta kokemuksestani, että erotteleva tervehtimiskäytäntö alkoi 1960-luvulla. Tarkkaa ajankohtaa en uskalla sanoa kun en muista niin tarkkaan. Pakkula varmaankin tietäisi jopa ne päätökset, jotka siihen johtivat, mutta enpä jaksa uskoa että ainakaan tuon edellisen kommenttinsa jälkeen sitä kertoo. Tuskin kertoisi muutenkaan. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Arbra
|
Lähetetty: Tor Mar 11, 2010 12:50 Viestin aihe: |
|
|
| Joosua kirjoitti: | | minä voin sanoa omasta kokemuksestani, että erotteleva tervehtimiskäytäntö alkoi 1960-luvulla. Tarkkaa ajankohtaa en uskalla sanoa kun en muista niin tarkkaan. |
Noh, esikoislestadiolaisena voin sanoa, että erotteleva tervehtimiskäytäntö vanhoillisilla lienee varsin uusi käytäntö - koska sitä ei esiinny esikoislestadiolaislla. Se onkin asia, jota vl:illä ihmettelen, ehkä siksi, että el:illä erotteleva tervehtiminen olisi ihan kauhean törkeää käytöstä... Seuroissa ja kyläpaikoilla tervehditään jumalanterveellä, vaikka tiedettäisiin, että tässä nyt on joku ensimmäistä kertaa rukoushuoneella. Tai ensimmäistä kertaa kymmeneen vuoteen juhannusseuroissa. Mielellään myös ex-el:t näyttäisivät käyttävän tuota tervehdystä esim. kyläpaikoissa: usein kuitenkin ovat kristittyjä, vaikka eivät enää seuroissa kävisikään. Jumalanrauhan tai -terveen toivottamisesta ajatellaan yleisesti, että jos tervehdittävä ei halua ottaa sitä vastaan, se palaa lähettäjälleen.
El:illä ja vl:illä on niin kauhean paljon yhteisiä tapoja, että eroavuudet tuntuvat usein olevan uusia käytäntöjä. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|